2009-03-04

Heikko helmikuu vähensi hetkeksi sijoitushaluja

Helmikuu vei Helsingin pörssin voimakkaaseen laskuun, joka vähensi ainakin hetkeksi monien yksityissijoittajien kaupankäyntihaluja. Nordnetin kautta tehtyjen kauppojen määrä kasvoi, kun päiväkaupankävijät jatkoivat aktiivista kaupankäyntiään.

Helmikuu oli Helsingin pörssille hyvin heikko kuukausi ja OMXH25-indeksi päätyi 12,6 % miinukselle verrattuna edelliseen kuukauteen. Heikko pörssikuukausi sai yksityissijoittajat varovaisiksi ja yksityissijoittajien suosimien online-välittäjien (Nordnet, FIM, eQ Pankki ja E*Trade) osuus kaikista Helsingin pörssissä tehdyistä kaupoista laski 13,5 %:sta (tammikuu 2009) 11,6 %:iin. Yhteensä online-välittäjien kautta tehtiin helmikuussa 263 741 kauppaa, joka on n. 10,1 % vähemmän kuin tammikuussa 2009 ja n. 26,6 % vähemmän kuin vuotta aiemmin. Osakevaihdon arvo oli n. 2448,6 milj. euroa, joka on n. 11,5 % vähemmän kuin tammikuussa 2009 ja n. 61,7 % vähemmän kuin vuotta aiemmin.

Pelkästään yksityissijoittajien käyttämän Nordnetin asiakkaat jatkoivat aktiivista kaupankäyntiä myös helmikuussa. Kauppojen määrä kasvoi 15 %:ia verrattuna helmikuuhun 2008. Kasvu on merkittävä, kun kehitystä vertaa muihin yksityissijoittajien suosimiin online-välittäjiin. Nordnetin markkinaosuus Helsingin pörssissä (kauppojen määrässä mitattuna) oli 4,3 %:iin, kun se vuotta aiemmin oli 3 %.

”Useat asiakkaistamme ovat tavallista aktiivisempia osakekaupankävijöitä ja käyvät ns. lyhyttä kauppaa. Markkinoiden hermostuneisuus liikuttaa osakekursseja tavallista voimakkaammin ja juuri tämä liike tekee lyhyestä kaupankäynnistä houkuttelevaa. Kauttamme tehtyjen kauppojen määrä on pysynyt korkeana, joka vahvistaa treidaajien olevan nyt aktiivisia,” kertoo Nordnet Suomen maajohtaja Taru Rantala.

Eniten kauppaa Nokialla, ostetuin Nokia ja myydyin Ruukki

Yksityissijoittajien suosimien online-välittäjien kautta käytiin eniten kauppaa Nokian osakkeella. Tammikuun tavoin käytiin Metson osakkeella toiseksi eniten kauppaa, mutta kolmossijalle kiilasi tällä kertaa Outokumpu. Suomalaissijoittajat haalivat Nokiaa ja UPM-Kymmeneä sekä nyt myös Nestettä, joka ostettiin kolmanneksi eniten. Myytyjen listalla Ruukki Group piti jälleen ykköspaikkaa suurkauppojen turvin. Muita eniten myytyjä osakkeita olivat Rautaruukki ja Nokian Tyres.

”Nokia menetti helmikuussa lähes viidenneksen arvostaan ja vuoden alusta on osake laskenut hieman reilut 30 %. Nämä tekijät houkuttivat monet yksityissijoittajista ostamaan osaketta. Nokian osake on myös useiden päiväkaupankävijöiden suosikki ja pitää usein kärkipaikkaa eniten kaupattujen osakkeiden listalla,” kertoo Nordnet Suomen maajohtaja Taru Rantala.

Lisätietoa antaa:
Taru Rantala, maajohtaja Nordnet Suomi, +46 8 5063 3431, +46 70 492 2132, taru.rantala@nordnet.se

See PDF for table

Files