2014-02-17

Helsingin pörssin tilinpäätöskausi: tuloskoneet vajaakierroksilla mutta osingot yllättävän hyviä

Helsingin pörssin 25 suurinta yhtiötä ovat raportoineet vuoden 2013 lukunsa. Nettipankki Nordnet tilastoi tuloskauden pääkohdat. 48 % suurista yhtiöistä teki tappiota tai pienemmän tuloksen kuin vuonna 2012. Silti jopa 86 % suuryhtiöistä ehdottaa kevään yhtiökokouksissa vähintään edellisvuoden osinkotasoa. 52 % suuryhtiöistä esittää osakekohtaisen osingon kasvattamista edellisvuodesta.

Kun pörssiyhtiöiden maksamat osingot kasvavat nopeammin kuin liiketoimintojen nettotulokset, kohoavat osingonjakosuhteet eli osinkojen osuudet yhtiöiden tuloksista. Mitä alhaisempi on jakosuhde, sitä paremmin vallitseva osinkotaso kestää tuloksen väliaikaista pudotusta.

Osinkojen turvamarginaali kaventuu keväällä 2014, kun Helsingin pörssin 25 suurimman yhtiön keskimääräinen osingonjakosuhde kasvaa selvästi. Viime keväänä suuryhtiöt jakoivat osinkoina keskimäärin 58,4 % tilikauden 2012 nettotuloksista. Tulevana keväänä osuus nousee vähintään 63,9 %:iin, jos yhtiökokoukset hyväksyvät osinkoehdotukset. Nokiasta riippuen jakosuhde voi kohota jopa 70 %:iin. Yhtiön osinkoehdotusta odotetaan yhtiökokouksessa, jota suunnitellaan järjestettäväksi 17.6.2014.

Osinkojen kasvun alla pettävä maaperä

Keväällä 2014 kotimaisten suuryhtiöiden maksaman yhteenlasketun osinkosumman kasvu johtuu enimmäkseen muutoksesta osingonjakosuhteessa, ei liiketoimintojen loisteliaasta tuloskunnosta. Laajasti ottaen voittovaroja jaetaan pörssiyhtiöistä keväällä suhteellisesti aiempaa enemmän ulos mielekkäiden investointikohteiden puutteessa. Kotimaisen kilpailukyvyn ongelmat nousevat nyt näyttävästi esiin.

–  Pahimmat pelot eurokriisin paluusta ovat väistyneet ja yritysjohtajat uskaltavat jakaa tuloksista aiempaa enemmän omistajille. Parhaat osakekohtaisen osingonjaon kasvattajat edellisvuoteen nähden ovat Neste Oil (+71,1 %), Nordea (+26,5 %) ja Sampo (+22,2 %). Vuodelta 2012 Helsingin pörssin yhtiöt jakoivat osinkoja 8,5 miljardia euroa. Tilikaudelta 2013 maksettava osinkopotti voi kohota jopa 10 miljardiin euroon Nokian johdolla. Näin osinkosumma kasvaa edellisvuodesta parhaimmillaan 20 %, vaikka tuloskasvu ilman Nokiaa jää reaalisesti nollan tuntumaan. Lähivuosina osinkovirran kasvun tulee pohjautua ennen kaikkea tuloskasvuun, sillä jakosuhteen osalta ruuvi on nyt huippukierteillä, kommentoi Nordnet Suomen osakestrategi Jukka Oksaharju.

Useat yhtiöt jakavat osinkoa enemmän kuin olisi varaa

–  Elisan ja Konecranesin osingonjakosuhteet ylittävät 100 %. Yhtiöt maksavat ulos osinkoina enemmän kuin ne ansaitsivat viime vuonna nettotulosta. Elisan osalta näyttää siltä, että ideat liiketoiminnan kasvattamiseksi ovat kerta kaikkiaan loppuneet. Konecranes puolestaan haluaa pitää kynsin hampain kiinni monivuotisesta historiastaan ilman vuotuisen osinkotason laskemista. Lyhyellä tähtäimellä osingonjakoon voidaan anoa pelimerkkejä pankinjohtajalta tai kaivaa kuvetta vanhoista voittovaroista. Pitkällä tähtäimellä osinkotahti voi jatkua samanlaisena ainoastaan tuloskasvun kautta, tai muutoin pää tulee vetävän käteen, analysoi Oksaharju.

Lisätietoja antaa:
Jukka Oksaharju, Nordnet Suomen osakestrategi
050 376 0589 / jukka.oksaharju@nordnet.fi

Jakautuneet Metso ja YIT on eliminoitu tilastotiedoista vertailukelvottomina. Nokian on oletettu maksavan osinkoa vuoden 2014 aikana myöhemmin kerrottavana ajankohtana. Yhteenlasketut osingonjakosuhteet on laskettu painoarvottamatta yhtiöitä. Kertaluonteisen verokirjauksen tilikaudelle 2013 tehnyt Nokian Renkaat jakaa myös osinkoa yli 100 % raportoidusta tuloksestaan.

Nordnet is a Nordic online bank with about 483,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We provide services that simplifies savings and loans. With a modern and smart approach, we focus on active savers. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Files