2014-10-02

Indeks- og rentefond til topps i september

Nordnets norske kunder skjøt inn 203 millioner i tradisjonelle fond i september, opp fra 94 millioner i august. Tallet er også 18% høyere enn for september 2013. Nettoinnskuddet fordelte seg på 39 prosent aksjefond, 41prosent rentefond og 20 prosent kombinasjonsfond.

Samlet sett var omsetningen i tradisjonelle fond og børsnoterte indeksfond (ETF’er) på hele 1093 millioner. ETF’er utgjorde 37% av total omsetning, og ble netto kjøpt for 26 millioner i september.

På topp ti mest populære fond finner vi både Nordnet Superfondet Norge, og de tilsvarende variantene fra Sverige og Danmark. Muligheten til å investere helt kostnadsfritt i disse markedene har ikke uventet slått an hos investorer. Listen toppes imidlertid av obligasjonsfondet Forte Obligasjon som investerer i relativt sikre norske obligasjonslån.

– Det er en fin spredning på fondsinnskuddene i september sier Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom i Nordnet. Indeksfond og rentefond dominerer, men også et par mer risikofylte aktivt forvaltede fond på listen. Dette er en sunn mix.

Listen over mest kjøpte børshandlede fond toppes denne måned av indeksfondet DNB OBX foran de mer trading-orienterte ETF’er som OBX Bull og Bear. På fjerdeplass finner vi utbyttefondet Global X SuperDividend ETF som er et globalt fond med månedlig betaling av utbytter. Mest solgt er fond som spekulerer i nedgang på amerikanske børser, eller som retter seg mot solenergi-sektoren. Begge deler har vært lite lønnsomt.

– Det er positivt å se at kundene benytter seg av det store utvalget børsnoterte fond som fins tilgjengelig for handel. Disse er gode alternativer både for kortsiktig trading og langsiktige kapitalplasseringer, og stadig flere oppdager dette sier Karl Oscar Strøm.

Vedlegg: Mest handlede fond og mest handlede ETF’er/ETN’er i september.

Mest kjøpte tradisjonelle fond Mest solgte tradisjonelle fond
1. Forte Obligasjon 1. Skagen Avkastning
2. Nordnet Superfondet Norge 2. Storebrand Verdi
3. SEB Concept Biotechnology 3. Storebrand Vekst
4. Nordnet Superfonden Sverige 4. Holberg Kreditt
5. Delphi Kombinasjon 5. Odin Sverige
6. DNB Global Indeks 6. Delphi Europe
7. DNB Rentespar 7. Eika Balanasert
8. DNB India 8. Nordea 1 –Nordic Small Cap Fund
9. Nordnet Superfonden Danmark 9. Sparinvest Sicav High Yield Value Bonds
10. Skagen Høyrente 10. Arctic High Return Class A
Mest kjøpte ETF og ETN’er Mest solgte ETF og ETN’er
1. DNB OBX 1. XACT Derivat BULL
2. XACT Derivat BEAR 2. ProShares UltraPro Short QQQ
3. PowerShares Intl Dividend Achievers 3. db x-trackers S&P 500 UCITS ETF
4. iShares MSCI Emerging Index Fund 4. ComStage EURO STOXX Select Dividend 30 NR UCITS ETF
5. db x-trackers MSCI World Index UCITS ETF 5. db x-trackers Stoxx  Europe 600 Health Care UCITS ETF
6. iShares Latin America 40 ETF 6. Market Vectors Solar Energy ETF
7. SPDR S&P 500 7. ProShares UltraPro Short Russell2000
8. db x-trackers Euro Stoxx 50  UCITS ETF 8. db x-trackers MSCI EM LatAm Index UCITS ETF
9. Vanguard Total Bond Market ETF 9. db x-trackers Stoxx  Europe 600 Telecommunications UCITS ETF
10. Global X SuperDividend ETF 10. db x-trackers MSCI Pacific ex Japan Index UCITS ETF

For mer informasjon kontakt:
Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom Nordnet Norge

Telefon 47 922 19 068|e-post karl.oscar.strom@nordnet.no |Twitter @KarlNordnet

Nordnet is a Nordic online bank with about 527,700 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We offer private individuals and companies services that make it possible to take control over their financial future. We target conscientious savers in the Nordic countries. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.