2022-09-01

Inflasjonspresset skremmer ikke Nordnetkunder

August måned har nok en gang vært preget av sentralbanker og skremmende inflasjonstall. Selv om markedene har korrigert ned den siste måneden, har Nordnets kunder fortsatt å vekte seg opp i aksjemarkedet.

Private investorer hos nettmegleren Nordnet omsatte aksjer for 33 milliarder kroner i august og netto ble det kjøpt aksjer for 253 millioner kroner. MPC Container Ships troner på toppen over de mest kjøpte aksjene, med et nettokjøp på 150 millioner kroner. Rec Silicon topper salgslisten, med et nettosalg på 116 millioner kroner.

• MPC Container Ships har lenge vært en het aksje blant våre kunder. Selskapet skal i løpet av september betale 1,9 kroner i utbytte til sine aksjonærer, noe som gir en direkteavkastning på over 9 prosent på dagens kurs. Det er få selskaper som matcher den direkteavkastningen i dagens marked.

• Rec Silicon er den mest solgte aksjen i august måned. Selv om selskapet har økt omsetningen sin kraftig, taper de fortsatt mye penger. Aksjen har også gått over 13 prosent siste måneden og er handlet for over 2,4 milliarder kroner i løpet av august måned, sier Mads Svendsvik Johannesen, investeringsøkonom i Nordnet .

Børsmåneden august har vært nok en måned hvor makroøkonomiske faktorer har preget aksjemarkedet. Mest av alt har møtet til FED i Jackson Hole satt preg på markedet. Sentralbanksjef Jerome Powell erklærte at han ikke ville ta hensyn til markedet i sin jobb mot å bekjempe inflasjonen. Selv om inflasjonstallene har falt noe fra toppen, er de fortsatt på skyhøye nivåer. Spørsmålet markedet nå stiller seg, er om det blir 50 eller 75 basispunkter rentehevning i neste møte, noe som vil avhenge av sysselsettingstallene som kommer. Alle de toneangivende indeksene i Norden og USA endte ned for måneden.

• Jerome Powell indikerte på lang vei at markedet må leve med høyere rente fremover og at rentene foreløpig ikke har nådd toppen. Det at sentralbanken heller ikke ønsker å stabilisere markedet med kvantitative lettelser bidro også til stor turbulens og usikkerhet i dagene etter møtet, sier investeringsøkonomen.

Nordnetkundene kjøper logistikkselskaper, selger råvareselskaper

I løpet av august måned har shipping- og transport-aksjer vært favoritten blant Nordnets kunder. MPC Container Ships, Mowi og Wallenius Wilhelmsen er favorittene.

• Selv om Mowi kom med rekordtall etter en periode med sterke laksepriser, har aksjen falt i etterkant. Jeg tror våre kunder ønsker å vekte seg opp i et selskap som har god vekst og per i dag en enorm kontantstrøm og utbyttekapasitet, forteller Johannesen.

På salgstoppen troner Rec Silicon, Vår Energi og PGS.

• Felles for alle disse aksjene er at de har hatt en lang periode med stigende aksjekurser. Jeg tror våre kunder nå har valgt å vekte seg ned for å kjøpe andre interessante selskaper som har falt i kurs, avslutter investeringsøkonomen.

Mest kjøpte aksjer

GOLDEN OCEAN GROUP 748 394 677
KAHOOT! ASA 700 369 138
FRONTLINE 616 235 095

For mer informasjon, kontakt:
Mads Johannesen, Investeringsøkonom Nordnet Norge, tel. 936 583 83
E-mail: mads.johannesen@nordnet.no

Nordnet er en digital bank for sparing og investeringer som opererer i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Med brukervennlighet, tilgjengelighet, et bredt tilbud og lave priser, gir vi kundene våre muligheten til å nå sine ambisjoner som sparere. Besøk oss på www.nordnet.no, www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.