2014-10-31

Ingen panik bland spararna när börsen försökte skrämmas

Oktoberbörsen bjöd på dramatik efter att riskaptiten plötsligt föll kraftigt bland världens investerare i slutet av september. Stockholmsbörsens kurskorrigering blev -12 procent. I de viktigaste amerikanska indexen var sättningen något mindre, medan den i Europa var något större. Men vändningen kom snabbt och avslutningen av oktober kantades av en kraftfull återhämtning, stärkt av kvartalsrapporter som överlag överträffade förväntningar. För Stockholmsbörsen innebar detta att börsen var närmast oförändrad under månaden med en aktieomsättning som var den högsta sedan augusti 2011.

Aktieomsättningen bland de svenska privatspararna hos Nordnet Bank ökade med 50 procent jämfört med månaden innan. Men jämfört med den handelsintensiva oktobermånaden 2013 så var det en minskning med 11 procent. Marknadsoron till trots så ökade spararna sitt totala aktiesparande under månaden. Flest köp noterades i H&M B, TeliaSonera och Africa Oil medan Swedbank A, Boliden och Volvo B är dominerar säljtoppen.

Spararna har generellt hanterat turbulensen på börsen väl. Panikförsäljningarna har varit få, vilket gör att majoriteten idag knappt ser några spår av börskaoset som rådde under inledningen av månaden. Detta lugn har räddat många sparare från onödiga förlustaffärer, säger Günther Mårder, sparekonom Nordnet Bank.

Swedbank-aktien har haft ett trögt år fram till tredje kvartalsrapporten då de starka siffrorna fick marknaden att jubla och handla upp aktien kraftigt. Privatspararna har utnyttjat uppgången till att sälja och har istället ökat i H&M och TeliaSonera, avslutar Mårder.

Mest nettoköpta aktier Mest nettosålda aktier
HENNES & MAURITZ B SWEDBANK A
TELIASONERA AB BOLIDEN
AFRICA OIL CORP VOLVO B
SEB A HEXAGON B
NCC B ABB
RATOS B ELECTROLUX B
INVESTOR B NORDEA
KINNEVIK B PEAB B
BYGGMAX HEMFOSA
SCA B MEDA A

Statistiken som presenteras baseras på Nordnet Banks cirka 265 000 svenska konton under oktober.

För ytterligare information, kontakta:
Günther Mårder, Sparekonom Nordnet, 0704 – 36 21 44
Twitter: @gunthermarder
Blogg: http://www.nordnetbloggen.se/author/gunther-marder/
Email: gunther.marder@nordnet.se

Nordnet is a Nordic online bank with about 527,700 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We offer private individuals and companies services that make it possible to take control over their financial future. We target conscientious savers in the Nordic countries. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.