2019-12-27

Investmentbolag i fondtoppen i december

Investmentbolagsfonder placerar sig i köptoppen bland Nordnets fondkunder i december, varav en är den allra mest nettoköpta fonden under månaden.

- Spararnas sug efter investmentbolag tycks omättligt, och nu ser vi det också i fondköpen, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

Spiltan Aktiefond Investmentbolag är den mest köpta fonden i december bland Nordnets kunder. Antalet sparare som äger fonden har ökat med över 20 procent bara i år.

– Investmentbolagen är populära, och det av många anledningar. De ger möjlighet att ta rygg på en erfaren investerare till låg förvaltningsavgift, och ibland till rabatt. Också Spiltan Globalfond Investmentbolag finns med i köptoppen, säger Frida Bratt.

Dessutom är tillväxtmarknader populära i december, liksom globalfonder. Att notera är att en räntefond letar sig relativt högt upp på köplistan.

– Börsen har gått extremt bra i år vilket kan ha förändrat fördelningen mellan aktier och räntor i fondportföljen. Det kan göra att köpen i räntefonder ökas på när spararna re-balanserar nu vid årets slut, säger Frida Bratt.

Lite smalare aktiefonder får stryka på foten i december. Ett exempel från säljtoppen är Skagen KonTiki, ett annat är East Capital Global Emerging Markets Sustainable.

– Breda indexfonder är en fortsatt mycket populär bas i portföljen, som inte byts ut i första taget. Här fortsätter man spara månad efter månad. Smalare aktivt förvaltade fonder, som har en högre avgift och ofta en högre risk, ses oftare över och byts ut. Det är bra att ha ett vakande öga på dem, säger Frida Bratt.

Mest köpta Mest sålda
Spiltan Aktiefond Investmentbolag Robecosam Global Small Cap Equities
Länsförsäkringar Global Index Carnegie Strategifond
Robur Access Asien Skagen Global
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index Swedbank Robur Globalfond
Spiltan Räntefond Sverige Espiria Sverige Världen
DNB GL Indeks Skagen KonTiki
Spiltan Globalfond Investmentbolag Gladiator
SPP Aktiefond Global Pacific Extraordinary Brands
SEB Sverige Indexfond East Capital Global Emerging Markets Sustainable
Plus Småbolag Sverige Index Skandia Realräntefond

För mer information, kontakta:
Frida Bratt, sparekonom Nordnet, 076 495 92 12
E-post: frida.bratt@nordnet.se
Twitter: @fridabratt

Nordnet är en digital bank för sparande och investeringar som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Med användarvänlighet, tillgänglighet, ett brett utbud och låga priser ger vi våra kunder möjlighet att nå sina ambitioner som sparare. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.