2018-06-29

Investmentbolag och spelbolag populära bland spararna

Privatspararna valde under juni bolag med vitt skilda fokusområden. Investmentbolag har under en längre tid varit spararfavoriter men nu seglar även spelbolag och spelutvecklingsbolag upp på topplistan.

Enstaka bolag i spelbranschen har från och till varit bland de mest köpta bland Nordnets kunder. I juni är dock hela fyra av de tio mest köpta bolagen verksamma inom olika nischer av spelbranschen. Samtidigt håller det stora intresset för investmentbolag i sig.

– Både spelbolagen och spelutvecklingsbolagen är aktier där det uppstår stora svängningar och träffar man rätt kan man tjäna stora pengar. Många kan se möjligheter i spelbolagen på grund av fotbolls-VM som innebär stor potential med ökat spelande under en längre tid. Bland spelutvecklingsbolagen föll kurserna för både Starbreeze och THQ Nordic under månaden vilket gjorde att många sparare såg möjligheter att kliva in på lägre nivåer, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

Investmentbolagen är ständigt bland de mest köpta aktierna och har blivit nya spararfavoriter.

– Investmentbolag är de nya folkaktierna då de traditionella folkaktierna blivit ifrågasatta de senaste åren. Investmentbolag är ett utmärkt innehav både för de som är nya på aktiemarknaden och de som har ett långsiktigt perspektiv, säger Joakim Bornold.

Tesla har länge varit en av de mest populära amerikanska aktierna bland privatspararna men i juni hamnade den högt upp på säljsidan.

Tesla är ett bolag som för alltid har ändrat bilbranschen men det finns många frågetecken kring om man någonsin kommer nå lönsamhet. Traditionella företag gör stora investeringar inom elektrifiering och Teslas försprång har snabbt minskat. Aktien har dock gått relativt starkt de senaste månaderna och många passar på att plocka hem vinsten, säger Joakim Bornold.

De mest handlade aktierna i juni hos kunder i Sverige:

Mest köpta aktier  Mest sålda aktier
Investor  Bilia
Kinnevik  G5 Entertainment
Clas Ohlson  Nolato
Latour   Ericsson
THQ Nordic  Paradox Interactive
Starbreeze  SKF
Leovegas  NetEnt
Atlas Copco Tesla Motors
Essity Victoria Park
Cherryföretagen Hansa Medical

För mer information, kontakta:
Joakim Bornold, sparekonom, 0700 990299
E-post:
Joakim.bornold@nordnet.se
Twitter: @JockeNordnet

Nordnet är en bank för investeringar i aktier och fonder som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Idén bakom Nordnet är att ge kunderna kontrollen över sina pengar och investeringar, och målet är att bli förstahandsvalet för sparande i Norden. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.