2019-10-23

Jo 100 000 sijoittajaa hyödyntänyt digitaalista sijoitusneuvontaa

Nordnetin suomalaisasiakkaista jo yli 101 000 on ottanut vastaan sijoitusneuvontaa verkossa. Suosituin neuvontapalvelu on Smart-salkkujen digineuvonta, jonka avulla ensimmäisen vuoden aikana jo yli 20 000 suomalaista on löytänyt uuden tavan sijoittaa tavoitteenaan paremmat ja vakaammat tuotot.

Suomalaiset muita pohjoismaalaisia halukkaampia vastaanottamaan digitaalista sijoitusneuvontaa

Yhteensä Nordnetin digitaalisia neuvontapalveluja on hyödyntänyt yli 204 000 asiakasta Pohjoismaissa. Suomalaisia heistä on yli 101 000. Suomalaiset ovat siis muita pohjoismaalaisia halukkaampia saamaan digitaalista sijoitusneuvontaa (Suomi 50 %, Ruotsi 26 %, Norja 13 %, Tanska 12 %).

Digitaalinen sijoitusneuvonta kartoittaa kunkin asiakkaan yksilöllisen tilanteen ja opastaa valitsemaan hänen taloudelliseen tilanteeseensa, riskinottokykyynsä ja sijoitushorisonttiinsa parhaiten sopivia tuotteita puolueettomasti. Tämän avun suomalaiset rahastosijoittajat ovat ilolla ottaneet vastaan, sanoo Nordnet Suomen maajohtaja Suvi Tuppurainen.

Smart-rahastot syrjäyttämässä Superrahastot

Suosituin Nordnetin neuvontapalvelu on Nordnet Smart -salkkujen digitaalinen neuvonta. Sen lisäksi sijoittajat ovat hyödyntäneet Nordnetin Rahastoneuvojaa.

Digitaalisen neuvonnan siivittämänä Nordnet Smart -salkut ovat keränneet ensimmäisen vuotensa aikana yli 20 000 suomalaista asiakasta ja määrä kasvaa voimakkaasti. Pohjoismaissa Smart-sijoittajia on yhteensä 40 000. Heistäkin yli puolet on siis suomalaisia. Suosituin kolmesta Smart-rahastosta on Smart 15.

Syyskuussa Nordnetin suomalaisasiakkaiden rahasto-osuuksien nettomerkinnöistä lähes 50 % meni Smart-rahastoihin ja 20 % Superrahastoihin. Smart-rahastoista on tulossa suositumpia kuin Superrahastoista ja tällä kulmakertoimella ne tulevat syrjäyttämään aikaisemmin suosiossa olleet Superrahastot, ennustaa Suvi Tuppurainen.

Suomalaiset ovat löytäneet uuden tavan sijoittaa

Nordnetin Smart-salkut tarjoavat globaalin ja kaikki omaisuusluokat kattavan hajautuksen. Laaja hajautus eri omaisuusluokkien välillä vähentää salkun arvon heiluntaa ja matalariskisten omaisuusluokkien vivuttaminen parantaa tuottoja. Smart-salkut tarjoavat pitkällä aikavälillä perinteisiä rahastoja ja indeksisijoittamista korkeampia tuottoja.

Osakesijoittamista on yleisesti pidetty parhaana pitkän aikavälin sijoitusmuotona johtuen sen tarjoamista korkeista tuottoprosenteista. Kalifornian yliopiston professori Edward McQuarrien uuden tutkimuksen mukaan vuoden 1982 jälkeen korkosijoitukset ovat kuitenkin tuottaneet hieman osakesijoituksia paremmin. Tuotto/riski-suhteeltaan korot ovat osakkeita parempi sijoitus, minkä vuoksi Nordnet Smart -salkut painottavat korkosijoituksia, kertoo Suvi Tuppurainen.

Osakemarkkinoiden epävarmuus ja turbulenssi on ajanut sijoittajat etsimään vakaampia, mutta kuitenkin korkeita tuottoja. Smart-salkut ovat pitäneet lupauksensa ja ne ovat tuottaneet ensimmäisen vuotensa aikana 6,6–14,1 % (23.10.2018–18.10.2019) vertailuindeksien tuottaessa 4,0–5,9 %, summaa Tuppurainen.

Keskimääräinen rahastokuukausisäästäjä sijoittaa Nordnetin kautta rahastoihin vajaat 150 euroa kuukaudessa. Mediaanisäästäjä laittaa hieman vähemmän, noin satasen kuukaudessa.

Lisätietoja antaa:

Suvi Tuppurainen, Nordnet Suomen maajohtaja