2013-05-07

Kaksi vuotta ja +1000 %: piensijoittajat jakavat yli 100 miljoonan euron tilin Stonesoftin osakkeiden julkisesta ostotarjouksesta

Maailman suurin turvallisuusteknologian yhtiö McAfee teki 6. toukokuuta 2013 julkisen ostotarjouksen pörssilistatusta Stonesoftista 4,50 euron osakekohtaiseen hintaan, mikä nostaa yhtiön arvon 290 miljoonaan euroon. Stonesoftin osakkeen alhaisin kaupankäyntikurssi oli 0,41 euroa osakkeelta vain kahta vuotta aiemmin vuonna 2011, mistä lähtien piensijoittajat ovat olleet ostotarjoukseen asti Stonesoftin osakkeiden kumulatiivisia netto-ostajia Nordnetin kaupankäyntitilastojen mukaan.

Piensijoittajat omistivat Stonesoftista huhtikuun 2013 lopussa 22.084.048 osaketta, mikä vastaa 34,5 % osakekannasta. Lukemasta on poistettu yhtiön 30 suurimman yksittäisen omistajan omistusosuudet. Piensijoittajille tuloutuva osuus 290 miljoonan euron kauppahinnasta kohoaa 100,1 miljoonaan euroon.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, Nordea, UB, FIM, Saxo Privatbank) kautta tehtiin aikavälillä 1.1.2011 – 30.4.2013 enemmän Stonesoftin osakkeiden ostoja kuin myyntejä. Huhtikuun 2013 loppuun mennessä piensijoittajat netto-ostivat Stonesoftia reilussa kahdessa vuodessa yhteensä 731.542 osaketta. Vielä lokakuussa 2012 kumulatiiviset netto-ostot ylittivät mainitulla ajanjaksolla 1,3 miljoonaa osaketta. Tammikuussa 2013 koettu Stonesoftin osakkeen tuntuva kurssinousu sai piensijoittajat keventämään hetkellisesti omistustaan yhtiössä. Helmi-huhtikuussa 2013 piensijoittajat kuitenkin palasivat joka kuukausi Stonesoftin osakkeiden netto-ostajiksi aina ostotarjoukseen asti.

–  Stonesoftin vuosikausia kestänyt tappioputki ja koko 2000-luvun jatkunut osingonmaksukyvyttömyys viestivät siitä, että yhtiö on ollut sijoituskohteena spekulatiivinen. Moni sijoittaja ei ole viime vuosina keskittynyt enää niinkään siihen, mitä yhtiö itsessään tuottaa, vaan siihen, mitä seuraava sijoittaja on mahdollisesti osakkeesta valmis tulevaisuudessa maksamaan. Sijoittajat ovat myös joutuneet ottamaan jatkuvasti kantaa siihen, millä todennäköisyydellä ja milloin yhtiö kykenee kääntämään liiketoimintansa suunnan. Nuoremmalla sukupolvella on ollut havaittavissa korkeaa riskinottokykyä – ja halua, sillä Stonesoftin osake on nauttinut erityisesti 26 – 45 –vuotiaiden asiakkaidemme suosiota salkkujen lukumäärällä mitattuna. Kuitenkin rahamääräisesti selvästi suurimmat sijoitukset on tehty 46 – 65 –vuotiaiden asiakkaiden toimesta. Kaiken kaikkiaan yli 2.400 Nordnetin asiakasta omisti Stonesoftin osakkeita ostotarjouspäivänä, Nordnet Suomen maajohtaja Niklas Odenwall analysoi.

Halvalla yhtiö ei lähde, myös kilpaileva tarjous on teoriassa mahdollinen

Stonesoft on profiloitunut parin viime vuoden aikana potentiaaliseksi käänneyhtiöksi, koska yhtiö sai koko 2000-luvun kestäneen tappioputkensa päättymään tilikaudella 2012. Stonesoft onnistui saavuttamaan viime vuonna 40,1 miljoonan euron liikevaihdolla 0,5 miljoonan euron liiketuloksen. Helsingin pörssin elinvoimaisuuden näkökulmasta on valitettavaa, että lupaava listayhtiö siirtyy ulkomaalaisomistukseen välittömästi, kun pitkään ja hartaasti maalattu kasvutarina alkaa muuttua asteittain realismiksi.

–  Vaikka Stonesoftin kehitysura näyttääkin juuri nyt suotuisalta, on piensijoittajilla syytä juhlaan tarjotun kauppahinnan perusteella. McAfee ei arvostanut yhtiötä tappiotehtaaksi, vaan pikemminkin tulevaksi kultakaivokseksi: julkistetussa 290 miljoonan euron ostotarjouksessa Stonesoft arvostetaan 40,1 miljoonan euron vuosimyyntiinsä nähden yli 7-kertaisesti. Arvostus on vähintäänkin haastava, koska se on laskettu suhteessa myyntiin, eikä suinkaan tulokseen nähden. Ihmeitä pitää tapahtua, jotta McAfeen ostotarjous näyttäisi aikanaan erityisen huonolta diililtä Stonesoftin pienomistajille.
En kuitenkaan kehota hätäilemään osakkeiden myynnissä, sillä kilpailevan ostajan ilmaantuminen on yhä mahdollista, jos yhtiön teknologiaosaaminen arvioidaan toimialalla laajemminkin arvokkaaksi. Lopullisesta ostajatahosta riippumatta Helsingin pörssi on Stonesoftin poistumisen myötä jälleen askeleen lähempänä listayhtiöiden lukumääräistä sukupuuttoa, Odenwall kommentoi.

Lisätietoja antaa:
Niklas Odenwall, Nordnet Suomen maajohtaja, +358 40 565 6043
niklas.odenwall@nordnet.fi

Liite 1. Stonesoftin osakkeenomistajat Nordnetissä ikäluokittain
(salkkujen prosentuaaliset lukumäärät ja euromäärät)

Liite 2. Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien* kautta tehdyt
Stonesoftin osakkeiden yhteenlasketut kumulatiiviset netto-ostot
(osakkeita kpl)

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 456,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi

Files