2007-11-07

Kaupankäynti jatkui intensiivisenä lokakuussa

Lokakuu oli hyvin aktiivinen kuukausi Pohjoismaisissa pörsseissä. Nordnetin asiakkaat tekivät noin 195 % enemmän kauppaa kuin vastaavana kuukautena viime vuonna. Kauppojen määrä oli 65 816, joka vastaa noin 2,3 % kaikista Helsingin pörssissä tehdyistä kaupoista, ja vaihdon arvo oli 788 milj. euroa vastaten noin 0,9 % koko Helsingin pörssin vaihdosta ja ollen noin 160 % suurempi kuin vastaavana kuukautena viime vuonna.

Puhdasta online-välitystä tarjoavien välittäjien, kuten Nordnetin, EQ Onlinen, FIM:n ja E*Traden, kautta tehtiin yhteensä 291 943 kauppaa, joka vastaa 10,33 % kaikista Helsingin pörssissä tehdyistä kaupoista ja on noin 62 % enemmän kuin vastaavana kuukautena viime vuonna. Vaihdon määrä nousi online-välittäjien osalta 7,3 mrd. euroon vastaten 8,38 % koko Helsingin pörssin vaihdosta ja on noin 59 % enemmän kuin lokakuussa 2006.

”Lokakuussa jatkui pörssissä korkea aktiviteetti. Tämä johtui markkinoiden epävakaudesta ja jatkuneesta kansainvälisestä luottokriisistä. Useat sijoittajat käyvät tavallista aktiivisemmin kauppaa, mutta varovaisemmat sijoittajat ovat alkaneet jo rauhoittaa kaupankäyntiään,” sanoo Nordnetin Suomen maajohtaja Taru Rantala.

Lokakuun suosituin osake oli Nokia

Kun tarkastellaan puhdasta online-välitystä tarjoavien toimijoiden kautta tehtyjä kauppoja, oli lokakuun suosituin osake niin kauppojen määrässä kuin vaihdon arvossa mitattuna edelleen Nokia. Lokakuun TOP5-lista ei tuonut yllätyksiä suomalaisten suosituimpien osakkeiden listalle. Viisi suosituinta osaketta kauppojen määrässä mitattuna olivat tutut Nokia, Outokumpu, Metso ja Rautaruukki sekä uutena listalle noussut UPM Kymmene. Viisi vaihdetuinta osaketta olivat Nokian lisäksi UPM Kymmene, TeliaSonera, M-Real, ja Outokumpu.

Lisätietoa antaa:
Taru Rantala, maajohtaja Nordnet Suomi, +46 8 5063 3431, +46 70 492 2132, taru.rantala@nordnet.se

(REMOVED GRAPHICS)

Files