2021-01-28

Kauppaennätys Nordnetissä – ensimmäistä kertaa yli puoli miljoonaa kauppaa päivässä

Keskiviikkona 27.1.2021 nähtiin uusi kauppaennätys Nordnetissä. Ensimmäistä kertaa pohjoismaiset yksityissijoittajat tekivät yli 500 000 kauppaa yhden kauppapäivän aikana.

Useampi asia on johtanut alkuvuonna korkeaan aktiivisuuteen markkinalla. Kiinnostus säästämistä ja sijoittamista kohtaan on tällä hetkellä korkealla tasolla positiivisen osakemarkkinakehityksen ja huomattavan elpymisen seurauksena viime vuoden maaliskuussa tapahtuneen pörssilaskun jälkeen.

• Suomessa saatiin viime vuonna 100 000 uutta yksityistä osakkeenomistajaa, joten markkinoilla on nyt ennätysmäärä sijoittajia etsimässä heille sopivia sijoituskohteita, sanoo Nordnet Suomen maajohtaja Suvi Tuppurainen.

• Käynnissä olevan tuloskauden lisäksi olemme nähneet sosiaalisen median nostattaman ilmiön, jossa kurssit nousevat ilman yritysuutisia. Voidaan puhua jopa taistelusta yksityissijoittajien ja hedge-rahastojen välillä yrityksissä kuten Gamestop, AMC ja Nokia. Monissa tapauksissa yksittäisten yritysten osakekursseissa on nähty yli 100 prosentin nousuja yhdessä päivässä. Tämä ei missään nimessä anna oikeaa kuvaa osakesijoittamisen pitkäjänteisyydestä sille suurelle joukolle yksityissijoittajia, jotka ovat vastikään avanneet osakesäästötilinsä, toteaa Suvi Tuppurainen.

Yhden pörssipäivän uusi ennätys Nordnetissä on 552 527 kauppaa. Aikaisempi ennätys oli 441 983 kauppaa, joka nähtiin 9. marraskuuta 2020. Tuolloin marraskuun alussa Yhdysvaltain presidentinvaalien lopputulos oli vielä avoin, mikä lisäsi epävarmuutta ja markkinoiden epävakautta.

Lisätietoja antaa:

Suvi Tuppurainen, Nordnet Suomen maajohtaja, +358 50 380 3877, suvi.tuppurainen@nordnet.fi