2014-10-06

Korjaus – Osakekauppa syyskuussa: Outokumpu alkusyksyn ostosuosikki

Yksityissijoittajat putsasivat salkkujaan reippaalla otteella, sillä nettomyyntejä tehtiin yhteensä 182 miljoonalla eurolla. Yksityissijoittajien euromääräinen aktiviteetti lisääntyi odotetusti kesäkauden jälkeen, mutta huomattavasti koko markkinapaikan lukuja maltillisemmin.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, Nordea, UB, FIM, Saxo Privatbank) kautta tehtyjen osakekauppojen euromääräinen vaihto kasvoi syyskuussa 12,8 prosenttia edelliskuukauteen nähden. Koko pörssin vaihto piristyi huomattavasti voimakkaammin, 42,7 prosenttia. Online-välittäjien kauppamäärät nousivat edelliskuukaudesta 4,6 prosenttia, ja koko pörssin osalta samassa linjassa 2,2 prosentin lukemilla.

Edellisvuoden syyskuuhun verrattuna koko pörssin kauppamäärät laskivat 15,6 prosenttia yksityissijoittajien kauppojen laskiessa vielä hieman enemmän, 20,6 prosenttia. Koko pörssin euromääräinen vaihto laski vuoden takaisesta 1,2 prosenttia, mutta yksityissijoittajien osalta vaihto pieneni 24,4 prosenttia.

–  Nordnetin asiakkaat kasvattivat kauppamääriään noin viidellä prosentilla elokuusta, mutta vuoden takaiseen verrattuna kauppoja toteutettiin lähes neljänneksen vähemmän. Samaan aikaan asiakasmäärä on kasvanut vuodessa 9,6 prosenttia, joten tänä vuonna syyskausi avattiin Nordnetin asiakkaidenkin osalta rauhallisemmin kuin viime vuonna, Nordnet Suomen maajohtaja Niklas Odenwall kertoo.

Outokumpu ostetuin, Nokia myydyin

Syyskuussa online-välittäjien nettomääräisesti ostetuin osake oli Outokumpu, ja myydyin Nokia. Seuraavaksi ostetuimpia olivat Cargotec ja Nokian Renkaat, ja myydyimpien päässä kärjestä löytyvät Fortum ja ostotarjouksen kohteena oleva Vacon.

–  Outokummun osakkeessa nähty kurssilasku on saanut sijoittajat ostolaidalle, kun yhtiö on samaan aikaan kertonut Inoxium –synergioiden saavuttamisen tapahtuvan odotettua nopeammassa aikataulussa, Odenwall analysoi. Samaan hengen vetoon Odenwall toteaa, että Nokian Renkaissa ei sijoittajien ostointo näytä hellittävän. Sen osakkeen omistajien lukumäärä on kasvanut alkuvuonna jo lähes 15 400 sijoittajalla vastaten yli 47 prosentin kasvua.

–  Yksityissijoittajat ovat jatkaneet Nokia-nousujen kotiuttamista, kun osake on hakenut jälleen uusia kolmen vuoden huippuja. Samaan aikaan amerikkalainen rahastojätti Black Rock liputti viiden prosentin omistusosuuden ylittyneen, joten toisellla laidalla on riittänyt ostovoimaa, Odenwall jatkaa.

Lisätietoja antaa:

Niklas Odenwall, Nordnet Suomen maajohtaja, +358 40 565 6043
niklas.odenwall@nordnet.fi

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjillä (Nordnet, Nordea, UB, FIM ja Saxo Privatbank)

Syyskuu 2014   Syyskuu 2013 Muutos ed. Elokuu 2014 Muutos ed.
Välittäjä Vaihto (EUR) % Vaihto (EUR) vuoteen Vaihto (EUR) kuukauteen
Nordnet 626 993 757 2,81 992 230 331 -36,81 % 576 198 262 8,82 %
Nordea 1 466 542 629 6,57 1 819 571 296 -19,40 % 1 272 720 124 15,23 %
UB 36 676 144 0,16 43 329 018 -15,35 % 53 342 257 -31,24 %
FIM Pankki 348 216 776 1,56 422 796 118 -17,64 % 294 107 091 18,40 %
Saxo Privatbank  0 0,00 2 074 581 -100,00 % 0 0,00 %
Yhteensä 2 478 429 305 11,10 3 280 001 344 -24,44 % 2 196 367 734 12,84 %
OMXH Vaihto (yhteensä) 22 318 479 200 100,0 22 582 383 977 -1,17 % 15 639 771 453 42,70 %

Syyskuu 2014   Syyskuu 2013 Muutos ed. Elokuu 2014 Muutos ed.
Välittäjä Kaupat (kpl) % Kaupat (kpl) vuoteen Kaupat (kpl) kuukauteen
Nordnet 178 569 6,45 232 898 -23,33 % 169 735 5,20 %
Nordea 201 177 7,27 260 634 -22,81 % 200 798 0,19 %
UB 5 410 0,20 5 507 -1,76 % 5 193 4,18 %