2017-04-03

Laksefeberen er over

Mars var en måned med høy aktivitet, men lavere enn februar måned. Totalt omsatte Nordnets kunder for 8.9 mrd kroner i mars, som er ned fra over 11 mrd i februar. Nordnets kunder nettokjøpte aksjer for 43 millioner kroner i løpet av måneden. Sammenligner vi aktiviteten med februar så er det tydelig at kundene våre er noe mer skeptisk til markedet.

Mars måned ble en måned som endte mer eller mindre flatt, men volatiliteten har vært veldig høy. Måneden har vært preget av rentemøte i USA 15. mars som skapte høy optimisme. Oslo Børs testet nesten års høyeste før det like fort snudde ned igjen. Igjen har det dreid seg om USA sin nye president Trump, som gikk på et sviende nederlag rundt fjerningen av ObamaCare. Kongressen stemte nei til å fjerne den, noe som har ført til økt frykt for Trumps gjennomføringsevne av de tingene han gikk til valg på. Neste viktige ting blir å se hans forslag til skattekutt og budsjettforslag som skal leveres i mai.

NEL var den mest kjøpte aksjen i februar. Nyheter som kontrakt, innsidekjøp, emisjon og Spetalen sitt påfølgende salg har gjort at kundene har vist høy interesse for NEL, sier Tom Hauglund.

Oljeprisen har stupt 4 USD i mars til 52.90, men var helt nede på 50 blank. Forrige måned var jeg overrasket over den lave volatiliteten ettersom oljelagrene har steget overraskende uke etter uke. Men etter at Opec sin produksjonsrapport kom for februar, som viste at Saudi-Arabia faktisk økte produksjonen, så falt oljen. Markedet har igjen begynt å tvile på Opec sin evne til å kontrollere oljemarkedet, samtidig som antall nye rigger i USA har doblet seg innen Shale-Oil siste 12 mnd. Nok å bekymre seg for med andre ord.

Salgslisten bærer preg av gevinstsikring i lakseaksjer. Marine Harvest og Grieg Seafood er de to aksjene som topper salgslisten. Til og med Trygve Hegnar solgte alle sine Marine Harvest aksjer i mars. Lakseprisene har svingt unormalt mye siden nyttår, og jeg tror at investorene for alvor begynte å selge lakseaksjer da det kom frem at etterspørselen sviktet med høye laksepriser, sier Tom Hauglund.

De mest handlede aksjene i februar var Funcom, NEL og Seadrill.

Denne måneden var det som i februar gaming, hydrogen og rigg som hadde de tre mest handlede aksjene. Funcom har vært utsatt for ekstrem trading-aktivitet lenge nå. I Seadrill er spekulasjonene rundt restruktureringen i full gang og medfører naturlig nok høy aktivitet fra tradere, sier Tom Hauglund

For mer informasjon, kontakt:

Tom Hauglund, Investeringsøkonom Nordnet Norge

+47 928 15 234 |tom.hauglund@nordnet.no |Twitter: @TomNordnet

Vedlegg:

Mest kjøpte norske aksjer Nettokjøp i kroner
NEL 41250619
Nordic Nanovector 31478186
Norsk Hydro 27391987
Golden Ocean Group 26709310
Gjensidige Forsikring 20395474
Protector Forsikring 15408534
Havila Shipping 13344824
Songa Bulk 11309342
Borregaard 11015460

Mest solgte norske aksjer Nettosalg i kroner
Marine Harvest       -92 131 486
Grieg Seafood       -30 455 223
Statoil       -15 913 499
B2Holding       -14 704 475
Skandiabanken       -14 703 577
BW LPG       -13 195 627
Yara International       -10 027 536
Frontline        -8 131 527
Norwegian Finans Holding       -7 432 885
Aker Solutions       -6 941 607

Mest handlede norske aksjer Antall transaksjoner
FUNCOM 25333
NEL 16761
SDRL 12529
QEC 12477
AXA 10871
TRVX 10686
NANO 10366
NHY 9456
MHG 9060
SUB 8989

Kilde: Nordnet og Oslo Børs.

Nordnet er en bank for investeringer i aksjer og fond som er tilstede i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Tanken bak Nordnet er å la kundene selv ta kontroll over pengene og investeringene sine, og målet er å bli førstevalget for sparing og investering i Norden. Besøk oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.no, www.nordnet.se, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.