2009-09-03

Markant stigning i de privates aktiehandel +61%

De private investorer gennemførte 11.700 handler pr. handelsdag på Københavns Fondsbørs hos internetmæglerne i august måned. Det var en stigning på 61% i forhold til august måned 2008, og en stigning på 53% i forhold til juli måned 2009. Internetmæglerne erobrer fortsat markedsandele på Københavns Fondsbørs. Markedsandelen målt på antal handler var rekordhøj i august måned med 15,59%.

”Med ferieperioden overstået og en lang række interessante regnskabsfremlæggelser var der igen højtryk på de privates aktiehandel. Vi så en klar stigning i handelsaktiviteten i august måned, og det er naturligvis glædende at internetmæglerne samtidig øger markedsandelene”, siger Max Gandrup, Country General Manager for Nordnet Danmark.

Nordnet var i august måned den næststørste aktør på Københavns Fondsbørs målt på antal handler med en markedsandel på 9,88%. Målt på omsætningen var Nordnet fjerdestørst med en markedsandel på 6,19%.

Private på bundfiskeri efter Genmab-aktier
Nordnets kunder nettokøbte aktier for 34,7 mio. kr. i august måned. De største nettokøb gennemførtes i Genmab og Vestas Wind Systems med henholdsvis 33,1 mio. kr. og 12,0 mio. kr. Største nettosalg hos Nordnet gennemførtes i Novo Nordisk B og Danske Bank med henholdsvis 21,8 mio. kr. og 21,1 mio. kr.

”Der var virkelig tale om bundfiskeri efter Genmabs nedjustering d. 18. august. Med nettokøb på hele 31. mio. kr. efter d. 18., så de private chancen for at erhverve nogle billige Genmab-aktier, og solgte i stedet for Novo Nordisk og Danske Bank-aktier som har haft en pæn udvikling i løbet af måneden”, siger Max Gandrup, Country General Manager for Nordnet Danmark.

Nordnets kunders største nettokøb og nettosalg i august måned:

Største nettokøb/mio. Største nettosalg/mio.
kr. august kr. august

1 GENMAB 33,1 1 NOVO NORDISK B -21,8
2 VESTAS WIND SYSTEMS 2,0 2 DANSKE BANK -21,1
3 CARLSBERG B 11,5 3 MAERSK B -12,7
4 TOPDANMARK 9,6 4 DANISCO -4,9
5 SYDBANK 4,6 5 FLSMIDTH & CO -4,3

Kilde: Nordnet Bankv

Vestas mest handlede aktie i august måned
Med 41.431 handler i august måned var Vestas-aktien stadigvæk den mest handlede aktie hos internetmæglerne, men aktiviteten i FLSmidth & Co og Genmab steg voldsomt.

”August måned var præget af halvårsregnskaberne som helt naturligt medførte øget fokus på en lang række selskaber. Derfor så vi et fald i handlerne i favoritaktien Vestas, selvom handelsaktiviteten totalt set steg voldsomt i august”, siger Max Gandrup, Country General Manager for Nordnet Danmark.

De fem mest populære aktier i august blandt de private investorer hos internetmæglerne var Vestas, FLSmidth & Co., Genmab, Carlsberg B, og Danske Bank.

Internetmæglernes Top 10 liste:
Antal handler august Antal handler juli
1 VESTAS 41.431 1 VESTAS 43.286
2 FLSMIDTH & CO 22.380 2 CARLSBERG B 18.032
3 GENMAB 19.372 3 FLSMIDTH & CO 11.274
4 CARLSBERG B 15.556 4 NOVO NORDISK B 9.354
5 DANSKE BANK 14.448 5 DANSKE BANK 9.008
6 NOVO NORDISK B 10.279 6 D/S NORDEN 7.128
7 MAERSK B 8.165 7 MAERSK B 6.557
8 NKT HOLDING 7.816 8 DSV 5.430
9 DSV 6.366 9 GENMAB 5.427
10 BANG & OLUFSEN 5.302 10 DANISCO 5.257

Kilde: Nordnet Bank og Københavns Fondsbørs.
Internetmæglerne er Nordnet Bank, E-Trade Bank og Saxo Bank.

Statistik privat
aktiehandel
Ændring Ændring Aug. 09 Jul. 09 Aug. 08
Aug09/ Aug09/ Antal Antal Antal
Jul09 Aug08 handler handler handler
Nordnet Bank 38% 82% 155.723 113.153 85.759
E-Trade Bank 42% 44% 81.299 57.274 56.616
Saxo Bank 60% -13% 8.661 5.424 9.963

Internetmæglere
Totalt pr. måned 40% 61% 245.683 175.851 152.338
Totalt pr.
handelsdag 53% 61% 11.700 7.646 7.254

Kilde: Nordnet Bank og Københavns Fondsbørs.

For yderligere information, kontakt:

Max Gandrup, Country General Manager, Nordnet Danmark
Telefon: +46 709890071
E-mail: max.gandrup@nordnet.dk

The Nordnet Group provides user-friendly and cost efficient services to private investors and companies within share trading, mutual fund investments and pension savings plans. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm AB. Nordnet Bank AB is the leading Internet broker in the Nordic region with about 300 000 accounts in Sweden, Norway, Denmark, Finland, Germany and Luxembourg. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk, www.nordnet.fi, www.nordnet.de and www.nordnet.lu.

Files