2024-03-27

Mars: Fondspararna köper Sverige och USA

Fondspararna ökade sin exponering mot Sverige och USA ytterligare i mars. Samtidigt plockar man nu hem vinsten i Turkietfonder.

- Fonder med exponering mot de stora techjättarna storköps, liksom Sverigefonder, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

Börsen har fortsatt att ånga på i mars.

– Aktiemarknaden fick ytterligare råg i ryggen när den amerikanska centralbanken under månaden upprepade prognosen om tre räntesänkningar i år, säger Frida Bratt.

En Sverigefond är den allra mest nettoköpta fonden under månaden.

– Stockholmsbörsen har nu kommit i kapp efter en lite knackig och trevande inledning på året. Under mars kan vi se att uppgången dessutom är relativt bred, vilket är ett styrketecken. Spararna ökar exponeringen och köper Sverigefonder, säger Frida Bratt.

Även fonder med exponering mot de stora techjättarna köps.

– Spararna köper såväl global- som USA- och teknologifonder, och de innehåller alla en stor exponering mot de amerikanska techjättarna. AI-racet fortsätter efter framför allt Nvidias viktiga och mycket starka rapport, och dessutom utlovas räntesänkningar från Fed enligt marknadens önskan vilket ytterligare stärker humöret i USA, säger Frida Bratt.

Turkietfonder nettosåldes under månaden.

– Turkietfonderna har gått som tåget, både under fjolåret och sedan årets början, tack vare en ny finans- och penningpolitik som skapat framtidstro hos investerare. Under mars månad tog dock det roliga slut. Sparare i Turkietfonder är vana vid kraftiga svängningar, och anser nu att uppgångsfasen är över för den här gången, säger Frida Bratt.

Mest handlade fonderna hos Nordnet i mars:

Mest köpta Mest sålda
Nordnet Sverige Index Investerum Strategic Value
Länsförsäkringar Global Index HSBC GIF Turkey Equity
Spiltan Aktiefond Investmentbolag BNP Paribas Energy Transition
Nordnet Teknologi Index Fidelity FAST Global
Nordnet Global Index BNP Paribas Turkey Equity Classic
Spiltan Globalfond Investmentbolag East Capital Balkans
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index Swedbank Humanfond
Öhman Emerging Markets Penser Sustainable Impact
Swedbank Robur Technology Aktiehuset Fond
Storebrand USA DNB Renewable Energy

För mer information, kontakta:
Frida Bratt, sparekonom Nordnet, 076 495 92 12
E-post: frida.bratt@nordnet.se
Twitter: @fridanordnet

Nordnet är en ledande nordisk digital plattform för sparande och investeringar. Genom innovation, enkelhet och transparens utmanar vi traditionella strukturer och ger privata sparare tillgång till samma information, verktyg och service som professionella investerare. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.