2013-12-30

Mer försiktiga fondsparare springer efter vinnarna

Börserna på världens viktigaste marknader fortsatte att ticka uppåt under december. Nya kursrekord har slagits för bl.a. DJ Industrial i USA, DAX30 i Tyskland och för breda totalavkastningsindex på Stockholmsbörsen. Bland fondspararna hos Nordnet Bank märktes en försiktig ökning av antalet fondaffärer samtidigt som affärerna var spridda på 15 procent fler kunder jämfört med december 2012. Köp- och säljvolymerna balanserade nästan varandra och på köpsidan märks en något mindre riskaptit eftersom volymerna i olika korträntefonder varit högre.

–  Den starka utvecklingen under andra halvåret 2013 har gjort fondspararna rikare än någonsin, men nu märks ett ökat intresse för att ta hem vinsterna, säger Günther Mårder, sparekonom på Nordnet Bank, säger Günther Mårder sparekonom på Nordnet Bank.

–  Årets vinnarfonder har haft fortsatt ovanligt stora inflöden. Där märks särskilt branschfonder med inriktning mot bioteknik och sjukvård men även mot marknader som Pakistan, fortsätter Mårder.

–  Spararna har sålt av stora delar av sina tillväxmarknadsfonder under året. Inte helt logiskt eftersom värderingen av dessa marknader utvecklats sidledes samtidigt som mogna marknader i väst värderats upp med 20-30 procent, avslutar Mårder.

MEST NETTOKÖPTA FONDER

ROBUR RYSSLANDFOND
HSBC GIF TURKEY
SKAGEN KRONA

Statistiken som presenteras baseras på Nordnet Banks cirka 260 000 svenska konton under december.

För ytterligare kommentarer kontakta:
Günther Mårder, Sparekonom Nordnet Bank, 0704 – 36 21 44
Twitter: @gunthermarder
Blogg: http://www.nordnetbloggen.se/author/gunther-marder/
gunther.marder@nordnet.se

Nordnet is a Nordic online bank with about 477,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We provide services that simplifies savings and loans. With a modern and smart approach, we focus on active savers. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.