2013-11-01

Nordnet: Aktiejubel og Novo på falderebet

De private investorer hos Nordnet fortsatte i oktober med at reducere i de danske aktier og nettosolgte for 15 mio. Sammenfaldet af månedens sidste handelsdag og et massivt kursfald i Novo fik de private til at vende på en investeringstallerken vedrørende netop favoritaktien Novo. Et stort generelt nettosalg og flere kontanter i hånden blev på månedens sidste dag vekslet til Novo-aktier på faldende kurser. De seneste kvartalers stigninger i Vestas har samtidig gjort så markant et indtryk, at beholdninger her var udsat for en slankning.

Danske aktier med verdensklasseafkast

Hvis man måler udviklingen siden lavpunktet i 2009, har køb af danske aktier generelt set været en lukrativ investering. Såvel amerikanske som tyske aktier bliver sat til dørs af det Novo-tunge C20-indeks. Også de svenske aktier må se deres indeksfremgang decimeret af Danmark og de danske aktier målt i forhold til udgangspunktet marts 2009.

”Nordnets kunder har over de seneste år løbende øget deres andel af de danske aktier. Det har, set i lyset af de markante stigninger vi har set, været en fornuftig disposition”, siger Per Hansen, investeringsøkonom i Nordnet. ”Set i relation til den meget succesfulde udvikling, som de danske aktier har haft, og det merafkast, som er opnået, er det ikke særlig overraskende, at de private også i oktober måned netto har solgt ud af deres danske beholdninger”, siger Per Hansen.

Nordnets kunders største nettokøb og nettosalg

Største nettokøb oktober 2013 Mio. DKK  Største nettosalg oktober 2013 Mio. DKK
 SAS 11,1  Vestas 23,8
 Carlsberg   8,9  A.P. Møller – Mærsk B 17,5
 Lundbeck   5,5  Nordea Bank 15,9
 Alm. Brand   5,5  TDC 11,9
 FLSmidth & Co.   4,4  Danske Bank  9,9

Vestas stadig en favorit

Vestas forbliver den absolutte handelsfavorit med samme antal handler som de næstfølgende fire selskaber – tilsammen. Vestas forbliver således et relevant pejlemærke for de private investorers handelsaktivitet og –interesse.

”De private investorer forbliver handelslystne. På den anden side er der også en erkendelse af at træerne ikke vokser ind i himlen. Derfor kommer det også mindre overraskende, at Vestas både var markant handlet, men også var i toppen for så vidt angår største nettosalg hos de private investorer”, siger Per Hansen, investeringsøkonom hos Nordnet.

Antal handler oktober 2013 Antal handler september 2013
 Vestas 31.925  Vestas 25.267
 Novo Nordisk 11.150  Novo Nordisk 9.795
 Pandora 8.718  Pandora 7.913
 Danske Bank 7.703  Danske Bank 6.497
 FLSmidth & Co. 6.992  FLSmidth & Co. 5.430
 SAS 5.387  Coloplast 4.977
 Coloplast 3.659  SAS 4.914
 Nordea Bank 3.234  Genmab 4.700
 Torm 2.954  Zealand Pharma 4.527
 Lundbeck 2.851  Nordea 3.018

For yderligere information, kontakt:
Per Hansen, Investeringsøkonom Nordnet Danmark
E-mail: per.hansen@nordnet.dk

Nordnet is a Nordic online bank with about 470,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We provide services that simplifies savings and loans. With a modern and smart approach, we focus on active savers. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.