2009-05-15

Nordnet Bank AB ostaa eQ Pankin ja vahvistaa asemaansa markkinajohtajana

Nordnet Bank AB on allekirjoittanut sopimuksen Straumur Burdaras Investment Bank hf:n kanssa, jonka myötä suomalaisen eQ Pankin (eQ) osakkeet siirtyvät 100 prosenttisesti Nordnetin haltuun. Kauppahinnan, noin 400 miljoonaa kruunua, Nordnet maksaa käteissuorituksena.

Suomen suurimmalla online-välittäjällä eQ:lla on 57 000 asiakasta ja sen liiketoiminta-alueet ovat arvopaperinvälitys, varainhoito ja corporate finance -palvelut. Yritysoston myötä Nordnetin palveluvalikoima laajenee, markkina-asema Pohjoismaisilla markkinoilla vahvistuu ja asiakasmäärä Suomessa kasvaa.

– Tavoitteemme on olla Pohjoismaiden johtava säästämiseen erikoistunut pankki ja eQ:n osto on selvä signaali siitä, että tarkoitamme tätä tosissamme. Uskon vankasti suomalaiseen säästö- ja sijoitusmarkkinoiden kasvupotentiaaliin ja oston myötä vahvistamme huomattavasti markkina-asemaamme Suomessa, mutta myös Pohjoismaissa, sanoo Nordnetin toimitusjohtaja Carl-Viggo Östlund.

Vuonna 2008 oli eQ:n liikevaihto 27,2 miljoonaa euroa ja liikevoitto -6 miljoonaa euroa. Yrityksessä työskentelee 154 henkilöä.

– eQ:lla on laaja tuotevalikoima, asiantunteva henkilökunta ja hyvä kasvuvauhti. Uskon, että yritysoston myötä voimme pitkällä aikavälillä saavuttaa merkittäviä synergiaetuja ja jalostaa edelleen eQ:n henkilöstön korkeaa erikoisosaamista, sanoo Nordnetin toimitusjohtaja Carl-Viggo Östlund.

Kaupan ehtona on lupa sekä Suomen että Ruotsin Finanssivalvonnalta. Osakkeiden haltuunotto tapahtuu heti lupien jälkeen, jonka odotetaan tapahtuvan lähi aikoina.

Kaupalla uskotaan olevan positiivinen tulosvaikutus Nordnetin osakekohtaiseen voittoon vuonna 2010.

Yritysoston johdosta pitää Nordnetin CEO Carl-Viggo Östlund ja CFO Fredrik Svederman englanninkielisen puhelinkonferenssin tänään kello 15:00 Suomen aikaa. Soittamalla numeroon +44 20 7136 2051 pääset osallistumaan puhelinkonferenssiin. Esitys on saatavilla myös webcast-lähetyksenä osoitteessa www.financialhearings.com valitsemalla Nordnet.

Files