2013-07-01

Nordnet: De private solgte skrantende Novo-aktie

Den seneste tids usikkerhed om den kortsigtede udvikling har fået de private investorer hos Nordnet til at sælge ud af favoritaktien Novo. Kursfaldet i Novo og reduktionen i beholdningen blev i juni vekslet til en øget beholdning i aktier, som havde et endnu større kursfald, nemlig Danske Bank og FLSmidth.

De private investorer hos Nordnet nettosolgte Novo-aktier for 42,6 mio. kr. Samtidig blev der købt stort ind af aktier i Danske Bank, FLSmidth, biotekselskabet Zealand Pharma og Nordea. Med til at finansiere disse køb var udover reduktionen i Novo et salg af Pandora og A.P. Møller Mærsk. Totalt nettosolgte de private investorer hos Nordnet aktier for 13,8 mio. kr. i juni måned.

Juni måned fulgte ikke de privates normale handelsmønster, hvor faldende aktiekurser i de store selskaber normalt får de private investorer til at trykke på købsknappen.  Mange private købte i maj netop Novo-aktier i takt med den faldende aktiekurs. Da kursen fortsatte ned i juni, fik frygten for fortsat faldende kurser tag i mange private, som klikkede på salgsknappen, siger Per Hansen, investeringsøkonom hos Nordnet.

Nordnets kunders største nettokøb og nettosalg

Største nettokøb juni 2013 Mio. DKK Største nettosalg juni 2013 Mio. DKK
Danske Bank 32,3 Novo Nordisk B 42,6
FLSmidth & Co. 19,3 Pandora 8,8
Zealand Pharma 10,9 A.P. Møller – Mærsk B 8,4
Nordea Bank 9,3 Brøndbyernes IF Fodbold 4,6
Carlsberg B 6,3 Coloplast 4,6

Vestas handelsfavorit

I juni måned fortsatte investor- og handelsinteressen for Vestas. Dog lå antallet af handler på et væsentligt lavere niveau end i maj. Den næstmest handlede aktie blev Coloplast og nummer tre var Novo Nordisk. Fodboldaktien Brøndby, Torm og G4S måtte forlade listen over de mest handlede selskaber til fordel for Mærsk, Topotarget og Carlsberg.

Vestas fastholdt sin status som aktien med de store udsving i juni. Det betød, at den endnu engang blev månedens handelsfavorit hos de private.  At Brøndby ryger ud af top ti er ingen overraskelse, men mere et udtryk for, at handelsmønsteret vender tilbage til et mere normalt niveau. Maj måneds placering blandt de mest omsatte, skyldtes udelukkende den meget omtalte emission og truslen om konkurs, siger Per Hansen, investeringsøkonom i Nordnet.

Antal handler juni 2013 Antal handler maj 2013
Vestas 18.684 Vestas 31.531
Coloplast 10.786 Coloplast 13.325
Novo Nordisk 10.494 Pandora 11.879
Danske Bank 7.292 Danske Bank 9.906
Genmab 6.973 Novo Nordisk 8.155
Pandora 5.239 FLSmidth & Co. 7.349
FLSmidth & Co. 4.816 Genmab 5.903
Mærsk B 2.173 Torm 5.017
TopoTarget   1.955 Brøndby IF Fodbold   3.688
Carlsberg B 1.938 G4S 2.992

For yderligere information, kontakt:
Per Hansen, Investeringsøkonom Nordnet Danmark
E-mail: per.hansen@nordnet.dk

Nordnet is a Nordic online bank with about 463,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We provide services that simplifies savings and loans. With a modern and smart approach, we focus on active savers. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.