2019-03-15

Nordnet genomför emission av primärkapital (AT1)

Nordnet AB (publ) har den 14 mars 2019 emitterat primärkapitaltillskott om 500 miljoner kronor. Obligationerna har evig löptid, första möjliga inlösen efter fem år och löper med en ränta om tre månaders Stibor + 6,75 procent.

–   Vi gör den här transaktionen av flera olika anledningar. För det första vill vi optimera kapitalstrukturen och stärka vårt primärkapital. För det andra ökar vi vår möjlighet till fortsatt tillväxt av affären – Nordnet är en bank som växer snabbt vad gäller sparkapital, kunder och utlåning. Dessutom ska vårt förvärv av Netfonds slutföras inom kort, förutsatt godkännande av norska Finanstilsynet, säger Anders Danielsson, tf vd på Nordnet.

Obligationerna kommer inom tre månader att noteras på Nasdaq Stockholm.

Nordea har agerat som finansiell rådgivare i samband med emissionen, och Mannheimer Swartling har agerat juridisk rådgivare.

För mer information, kontakta:
Johan Tidestad, Kommunikationschef, 0708-87 57 75

E-post: johan.tidestad@nordnet.se
Följ oss på Twitter @Nordnet

Nordnet är en digital bank för sparande och investeringar som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Med användarvänlighet, tillgänglighet, ett brett utbud och låga priser ger vi våra kunder möjlighet att nå sina ambitioner som sparare.
Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.