2008-07-03

Nordnet kasvaa voimakkaasti Helsingin pörssissä

Nordnetin markkinaosuus Helsingin pörssissä on kasvanut voimakkaasti huhtikuun 2005 lanseerauksen jälkeen, kun esimerkiksi E*Traden ja eQ Pankin osuus on puolestaan laskenut. Nordnetin markkinaosuus tehdyistä kaupoista kesäkuussa kasvoi noin 60,5 %:ia verrattuna kesäkuuhun 2007 ollen 64 909 kauppaa. Samaan aikaan E*Traden markkinaosuus laski noin -34,1 %:ia ja eQ:n -16,8 %:ia verrattuna kesäkuuhun 2007.

Lanseerauksen yhteydessä Nordnet asetti tavoitteekseen olla 5 vuoden sisällä Helsingin pörssin suurin yksityisasiakkaiden käyttämä välittäjä, kun markkinaosuutta mitataan tehdyissä osakekaupoissa. Tämä tavoite on saavutettu, kun tarkastellaan yksityisten sijoittajien etupäässä käyttämien online-välittäjien eQ Pankin ja E*Traden markkinaosuuksia.

”Keskitymme 100 prosenttisesti yksityisiin osakesäästäjiin ja aktiivisiin sijoittajien. Tavoitteemme on ollut tarjota markkinoiden paras online-välityspalvelu, jossa parhaat ehdot kohtaavat edullisen hinnan. Saavuttamamme markkinaosuus on osoitus siitä, että asettamamme strategia on tuonut tulosta,” sanoo Taru Rantala, Nordnetin Suomen maajohtaja.

Kuva 1. Online-välittäjien markkinaosuudet Helsingin pörssissä osakekauppojen määrässä mitattuna kesäkuusta 2006 kesäkuuhun 2008.

See PDF

Lähde: OMX Nordic Exchangen virallinen kuukausitilasto. Kesäkuu 2008, 2007 ja 2006.

Nordnetissa käydyn osakekaupan vaihdon arvo oli kesäkuussa noin 592 milj. euroa, ollen noin 28,5 %:ia suurempi verrattuna kesäkuuhun 2007 ja noin 84 % suurempi kuin kesäkuussa 2006. Samaan aikaan putosi E*Traden vaihdon arvo -62,6 %:ia ja eQ Pankin vaihdon arvo -34 %:ia verrattuna edellisen vuoden kesäkuuhun.

Kuva 2. Online-välittäjien markkinaosuudet Helsingin pörssissä osakekaupan vaihdon arvossa mitattuna kesäkuusta 2006 kesäkuuhun 2008.

See PDF

Osakekauppaa käyvien asiakkaiden määrä on kasvanut hyvää vauhtia Nordnetilla; huhtikuussa 2005 asiakkaita ei ollut vielä yhtään, kun kesäkuussa 2008 oli Nordnetilla aktiivisia asiakkaita lähes 7000. Asiakkaiden määrän kasvu jatkuu edelleen hyvänä.

”Olemme hiljattain lanseeranneet uuden warrantteihin keskittyvän erikoissivuston, johdannaiset.fi, sekä aktiivisten sijoittajien etuohjelman, Active Traderin. Tulemme vielä tämän vuoden aikana lanseeraamaan lisää uusia palveluita, joista on hyötyä sekä osakesäästäjille että aktiivisesti kauppaa käyville asiakkaillemme. Arvioni on, että vahva asiakasvirta tulee jatkumaan,” sanoo Taru Rantala.

Lisätietoa antaa:
Taru Rantala, maajohtaja Nordnet Suomi, +46 8 5063 3431, +46 70 492 2132, taru.rantala@nordnet.se

Files