2021-05-31

Nordnet lanserar Sveriges första techindexfond

Nordnet lanserar idag fonden ”Nordnet Indexfond Teknologi”. Fonden är passivt förvaltad och följer utvecklingen hos världens största techbolag.

Sedan tidigare har Nordnet åtta indexfonder under eget varumärke med inriktning på regioner eller enskilda länder. Det senaste tillskottet i Nordnets familj av indexfonder skedde under sommaren 2020, då fyra internationella indexfonder lanserades med fokus på Europa, USA, globala marknader samt tillväxtländer.Nu lanseras en indexfond som följer det välkända indexet ”MSCI World Information Technology”. Indexet är sammansatt av 185 techbolag, och de största sektorerna i indexet är hårdvara, mjukvara och halvledare. De bolag som har störst vikt är Apple och Microsoft. Fonden förvaltas i samarbete med JP Morgan.

– Det känns väldigt kul att vara först ut på marknaden med den här typen av produkt. Vår nya fond kombinerar två av spararnas favoritföreteelser – indexförvaltning och techbolag. Med vår nya fond kan de svenska spararna på ett enkelt sätt få en bred och billig exponering mot en riktigt intressant sektor, säger Martin Ringberg, Sverigechef på Nordnet.

Den årliga avgiften för Nordnet Indexfond Teknologi är 0,40 procent. På den svenska marknaden finns idag totalt 56 techfonder med ett totalt förvaltat kapital på över 900 miljarder kronor. Den genomsnittliga årliga avgiften för dessa fonder är 1,84 procent.*

– Ett kostnadseffektivt sparande i aktier och fonder är något av kärnan i Nordnets produkterbjudande. Vår nya fond blir den överlägset billigaste techfonden i Sverige, och avgiften är mindre än en fjärdedel av genomsnittet på marknaden. Att låga avgifter har positiv effekt på ett sparande är ett konstaterat faktum, och det är min förhoppning att vår nya fond kan hjälpa till att öka avkastningen för de sparare som är intresserade av techbolag, säger Martin Ringberg.

Techbolag har generellt sett presterat bra under många år. Snittavkastningen för fondens underliggande index ”MSCI World Information Technology” under perioden 2011-2020 är 19,9 procent per år. Den årliga snittavkastningen för MSCI World – ett sektoroberoende index som följer världens aktiemarknader – är 10,6 procent.

– De senaste tio åren har fondens underliggande index i snitt gett 20 procents avkastning per år, vilket är nästan dubbelt så bra som det globala indexet MSCI World har presterat. Den starka historien är naturligtvis ingen garanti för framtida avkastning, men det finns onekligen många megatrender som talar i positiv riktning för techbolag, säger Martin Ringberg, Sverigechef på Nordnet.

* Källa: Morningstar, avser fonder registrerade för försäljning på den svenska marknaden till allmänheten inom kategorin ”Sector Equity Technology”.

För mer information, kontakta:

Johan Tidestad, kommunikationschef
E-post: johan.tidestad@nordnet.se

Nordnet är en ledande nordisk digital plattform för sparande och investeringar. Genom innovation, enkelhet och transparens utmanar vi traditionella strukturer och ger privata sparare tillgång till samma information, verktyg och service som professionella investerare. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.