2006-05-19

Nordnet och ICA Banken i strategiskt samarbete

Nordnet och ICA Banken har ingått en avsiktsförklaring i syfte att ingå ett strategiskt samarbete inom sparandeområdet avseende aktie-, fond- och pensionssparande.

ICA Banken har beslutat att utöka sitt erbjudande av sparprodukter med aktiesparande, fondsparande, och pensionssparande. Nordnet ska tillhandahålla dessa tjänster i form av en helt integrerad systemlösning i ICA Bankens Internettjänst. Nordnet utvecklar, driftar och hanterar hela lösningen. För ICA Bankens kunder betyder det en väsentlig förstärkning och breddning av sparandeerbjudandet genom att de får tillgång till marknadens bredaste utbud av aktier och fonder med enkelhet och användarvänlighet i fokus.

”Detta ger våra kunder enkel och snabb tillgång till marknadens ledande lösning för aktie-, fond- och pensionssparande. Med nordisk aktiehandel, ett fondtorg och den nya tidens pensionslösningar i vår redan ledande Internetbank kan våra kunder enkelt finna bra sparformer”, säger Jörgen Wennberg, vd för ICA Banken.

”Otroligt kul att få samarbeta med en av Sveriges största företagskoncerner i antal kunder och som delar vår syn på valfrihet, enkelhet och låga priser. Med ICA Banken och Nordnet-modellen tar vi nu vårt kundfokus och vår affärsmodell ända ut till ICA Bankens kunder”, säger Klas Danielsson, vd på Nordnet.

ICA Banken har tre år i rad fått utnämningar av tidningen Privata Affärer, senast blev ICA Banken utsedd till Årets Internetbank. Nordnet är Nordens största Internetmäklare inom aktie-, fond- och pensionssparande. Både Nordnet och ICA Banken har blivit nominerade till årets bästa sajt 2006 inom kategorin Bank och Finans av tidningen Internetworld.

Kommersiellt för parterna medför samarbetet att ICA får tillgång till marknadens ledande infrastruktur för värdepappershandel och kan därmed bredda sitt kunderbjudande. För Nordnet betyder det en ytterligare kanal ut mot marknaden för att skapa volym- och skalfördelar i verksamheten. Ersättningen till Nordnet är i huvudsak baserad på volymutvecklingen i handeln med de tjänster Nordnet levererar. Några prognoser om framtida utveckling ges ej. ICA Banken avser att lansera de nya tjänsterna mot slutet av första kvartalet nästa år.

För ytterligare information kontakta:
Klas Danielsson, vd Nordnet, 08-50633030, 0708-744574, klas.danielsson@nordnet.se
Jörgen Wennberg, vd ICA Banken, 070-59 37 146, jorgen.wennberg@ica.se

Files