2011-08-01

Nordnet: Øget optimisme hos private investorer

I juli dominerede optimismen hos de private investorer hos Nordnet. De øgede deres beholdning af danske aktier og nettokøbte for 24,5 mio. kr. gennem internetbanken. Det skal ses i forhold til et stort udsalg af aktier i juni måned, hvor de nettosolgte for hele 108,1 mio. kr.

”Markedet var i juli måned stadig præget af stor usikkerhed, men vi så alligevel en trendvending, hvor de private investorer igen nettokøbte aktier efter juni måneds store udsalg. Det skete dog under meget lav omsætning. Mærsk blev den mest købte aktie i juli måned med et nettokøb på 22,1 mio. kr. efter et kursfald på 10%. Det var endnu et eksempel på den strategi, som mange private har, nemlig at gå efter velrenommerede papirer, som har haft store kursfald, i troen på, at kurserne vil stige igen”, siger Max Gandrup, landechef for Nordnet i Danmark.

De største nettokøb skete i Mærsk B og Pandora med henholdsvis 22,1 og 10,3 mio. kr. På salgssiden toppede Danske Bank listen for anden måned i træk med et nettosalg på 7,9 mio. kr. Det næststørste nettosalg skete i Novo Nordisk med beskedne 3,3 mio. kr.

Nordnets kunders største nettokøb og nettosalg:

Største nettokøb/mio. kr. juli Største nettosalg/mio. kr. juli
1 MÆRSK B 22,1 1 DANSKE BANK -7,9
2 PANDORA 10,3 2 NOVO NORDISK B -3,3
3 FLSMIDTH & CO. 7,9 3 ROYAL UNIBREW -2,8
4 CARLSBERG 5,9 4 NOVOZYMES -2,4
5 VESTAS WIND SYSTEMS 4,7  5 HARBOES BRYGGERI -2,3

Kilde: Nordnet Bank

Vestas tilbage på tronen
I en feriemåned med generelt lav omsætning tilbagetog Vestas tronen som den mest handlede aktie hos Nordnet med totalt 12.949 handler. Antallet af handler i smykkeproducenten Pandora faldt med 59 %. DSV og Sydbank var nye på månedens liste.

”Handelsaktiviteten var som sædvanligt lav i juli måned, og specielt handlen i Vestas og Pandora faldt markant. Det har nok den enkle forklaring, at en stor del af handlen i Vestas og Pandora traditionelt gennemføres af nogle af de allermest aktive investorer, og formentlig holder mange af dem sommerferie i juli. I stedet var det sværvægterne på Københavns Fondsbørs, Novo Nordisk, Mærsk og Carlsberg, som kunne notere en stigning i antallet af handler og dermed en øget interesse fra de private investorer”, siger Max Gandrup, landechef for Nordnet i Danmark.

De fem mest handlede aktier i juli måned var Vestas, Pandora, Mærsk B, Danske Bank og Novo Nordisk.

Mest handlede aktier hos Nordnet:

Antal handler juli 2011 Antal handler juni 2011
1 Vestas Wind Systems 12.949 1 Pandora 25.293
2 Pandora 10.491 2 Vestas Wind Systems 18.283
3 Mærsk B 8.702 3 Mærsk B 8.444
4 Danske Bank 5.317 4 FLSmidth & Co. 6.287
5 Novo Nordisk B 4.706 5 Danske Bank 5.993
6 FLSmidth & Co. 4.618 6 Novo Nordisk B 4.477
7 Carlsberg 4.600 7 Carlsberg 2.017
8 DSV 2.247 8 D/S Norden 1.412
9 D/S Norden 1.981 9 LifeCycle Pharma 1.161
10 Sydbank 1.256 10 Novozymes B 1.109

Kilde: Nordnet Bank

For yderligere information, kontakt:
Max Gandrup, landechef for Nordnet Danmark
Telefon: +45 24 29 15 00 eller +46 709890071
E-mail: max.gandrup@nordnet.dk

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 370,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Files