2022-06-29

Nordnet One -rahastot tarjoavat valmiiksi hajautetun sijoitusratkaisun edullisin kuluin

Nordnetin oma rahastoyhtiö Nordnet Fonder tuo heinäkuun alussa markkinoille kolme uutta rahastoa sekä digitaalisen palvelun helpottamaan itselle sopivan rahaston valintaa. Nordnet One -rahastot ovat indeksipohjaisia yhdistelmärahastoja, jotka sijoittavat globaalisti sekä osake- että korko- ja luottomarkkinoille. Nordnet One -rahastoissa on kuitenkin alhaiset kulut, mikä on poikkeus moniin muihin yhdistelmärahastoihin.

Nordnet One -rahastojen perustana asiakkaiden suosimat indeksirahastot

Nordnet tunnetaan Suomessa osakevälityksestä ja indeksirahastoistaan. 59 %:lla asiakkaista on salkussaan vähintään yksi rahasto, joka on useimmiten indeksirahasto. Joka kolmas suomalainen Nordnetin asiakas kuukausisäästää. Asiakasmäärän noustessa ja säästämisen yleistyessä yksinkertaisten sijoitustuotteiden kysyntä kasvaa. Tähän tarpeeseen ja tavallisen säästäjien toiveisiin on Nordnetissä luotu uudet indeksipohjaiset yhdistelmärahastot.

Nordnet Fonder -rahastoyhtiön lanseeraamissa Nordnet One -rahastoissa varat hajautetaan maailmanlaajuisesti osake- ja korkosijoituksiin hyödyntäen Nordnetin omia suosittuja indeksirahastoja ja ulkopuolisia korkotuotteita. Valittavana on kolme vaihtoehtoa: Nordnet One Varovainen (osakepaino 30 %), Nordnet One Tasapaino (osakepaino 60 %), Nordnet One Rohkea (osakepaino 100 %). Juoksevat kulut kullekin rahastolle ovat 0,49 %.

• Tilastokeskuksen mukaan Suomessa on 1,3 miljoonaa rahastosäästäjää (12/2020). Suomen suosituimmat sijoitustuotteet ovat yhdistelmärahastoja, joissa sijoittajan ei tarvitse itse valita eri osakkeiden, markkinoiden ja korkojen välillä. Ainoa päätettävä asia on itselle sopiva riskitaso ja rahaston salkunhoitajat hoitavat loput. Usein yhdistelmärahastot ovat aktiivisia, joissa salkunhoitaja reagoi markkinatilanteeseen. Niissä on kuitenkin sen myötä myös korkeat kulut, sanoo Nordnet Suomen maajohtaja Suvi Tuppurainen.
  • Nordnet Fonder -rahastoyhtiö sai toimiluvan huhtikuussa. Rahastoyhtiömme ensimmäiset rahastot perustuvat indeksisijoittamiseen, mutta niitä tasapainotetaan jatkuvasti, eli salkunhoitaja varmistaa, että haluttu jakauma ja valittu riskitaso säilyy. Tämä hoidetaan alhaisin kuluin. Tarjoamme yhdistelmärahastojen edut ja laajan hajautuksen, mutta edulliseen hintaan. Nordnet One -rahastojen salkunhoitajana toimii Henrik Wiklund, jolla on taustaa United Securitiesilta ja Nordea Fonder -rahastoyhtiöstä, jatkaa Tuppurainen.

Nordnet One -rahastot sopivat pitkäaikaiseen säästämiseen

Nordnetin teettämän tutkimuksen* mukaan kolmasosa (32 %) suomalaisista on varautunut eläkepäiviin säästämällä ja/tai sijoittamalla oman työeläkekertymän tai yrittäjän YEL-vakuutuksen lisäksi. 24 % suomalaisista aikoo tehdä näin tulevaisuudessa.

• Oma työeläkekertymä tai yrittäjän YEL-vakuutus kattavat tietyn osan, mutta tämän lisäksi eläkkeellä on varmasti tarvetta lisäsäästöille. Mitä aiemmin ryhtyy toimenpiteisiin, sitä paremmin eläkevuosien tuloihin pystyy vaikuttamaan, vaikka automaattisesti kuukausisäästämällä osan palkasta. Nordnet One -rahastot sopivat pitkäaikaiseen säästämiseen – myös eläkettä varten. Ne tarjoavat huolettoman ratkaisun, jossa saa laajan markkinahajautuksen yhdellä tuotteella ja joka huolehtii itse itsestään, sanoo Suvi Tuppurainen.
  • Nordnet One -rahastot on tarkoitettu varsinkin säästäjälle, joka haluaa pitkäaikaisen sijoitusratkaisun, mutta ei ehdi tai halua käyttää siihen aikaa. Muuta ei säästäjä välttämättä tarvitse. Tuote ei ole ensisijaisesti tarkoitettu aktiiviselle osakesijoittajalle, joka haluaa poimia sijoituskohteita itse ja seurata markkinoita päivittäin – toki rahastot sopivat myös täydentämään osakesalkkua, sanoo Tuppurainen.

Nordnet One -rahastot lanseerataan Suomessa heinäkuun 2022 alussa. Rahastot on jo lanseerattu Tanskassa ja Ruotsissa aiemmin tässä kuussa ja ne tulevat tarjolle myös Norjassa myöhemmin kesällä.

*Kyselytutkimuksen toteutti tutkimusyhtiö YouGov Finland ajalla 24.–26.2.2022. Kyselyyn vastasi 1002 yli 18-vuotiasta suomalaista.

Lisätietoja antaa:
Suvi Tuppurainen, Nordnet Suomen maajohtaja: 050 380 3877, suvi.tuppurainen@nordnet.fi

Nordnet on pohjoismainen pankki, jonka kautta voi sijoittaa osakkeisiin ja rahastoihin. Nordnetin tavoitteena on antaa asiakkaille työkalut omien sijoitustensa hallintaan ja olla pohjoismaisten säästäjien ja sijoittajien ykkösvalinta. Tutustu meihin osoitteessa www.nordnet.fi tai www.nordnetab.com.