2015-04-02

Nordnet: Private holder fast i aktierne efter endnu en jubelmåned

De private investorer hos Nordnet udbyggede i marts deres danske nettopositioner med markante 318 mio. kr., som først og fremmest blev investeret i A.P. Møller Mærsk, Novo Nordisk, Nordea og NNIT. Derimod blev positionerne reduceret i Vestas, Jyske Bank og Bavarian Nordic.

Novo Nordisk i en liga for sig selv
Novo Nordisk-aktien steg med 16 % i marts, og samlet har der været tale om en kursfremgang på 45 % i årets 3 første måneder.

–  Vi har set det mange gange før, men alligevel er det svært ikke at blive imponeret over dels, hvordan Novo Nordisk udnytter sine muligheder, men samtidig også hvor ubegrænset en tillid som de private har til Lars Rebien og co., siger Per Hansen, investeringsøkonom i Nordnet.

Private holder aktiefast på trods af stigninger
På trods af at aktiernes optur har varet meget længe, og opturen er accelereret i de 3 første måneder af året, holder de private investorer fast i de danske aktier. I marts lagde de private ekstra danske 318 mio. til aktiedepoterne.

–  Selskaberne er i topform, som helårsregnskaberne viste. De gode enkelthistorier skaber ekstra entusiasme og investorglæde, og de private ser fortsat lyst på den danske aktiefremtid. Stemningen på aktiemarkederne er mere end blot god og investorerne ser ingen reelle alternativer til langsigtet at spare mere op i netop aktierne, siger Per Hansen, investeringsøkonom i Nordnet.

Danske aktier rider på europæisk bølge
Selv om de danske aktier er steget meget end de øvrige europæiske indeks, er de danske aktiers himmelflugt langt fra et europæisk særsyn.

– Ikke mindst de svenske og tyske aktier rider, som de danske, på en europæisk bølge, og den bliver bl.a. drevet af ECB’s obligationsopkøb, de lave renter og ikke mindst den stigende USD, som vil understøtte indtjeningsudviklingen i 2015, siger Per Hansen.

Nordnets kunders største nettokøb og nettosalg marts 2015

Største nettokøb marts 2015 Mio. DKK Største nettosalg marts 2015 Mio. DKK
A.P. Møller Mærsk 111,7 Pandora 13,9
Novo Nordisk 81,2 Danske Bank 14,1
Nordea 54,6 Bavarian Nordic 18,7
NNIT 44,5 Jyske Bank 21,6
Zealand Pharma 30,5 Vestas 51,9

Private investorer har mange handelsstrenge

Det har næsten været en selvfølge, at Vestas var den mest handlede danske enkeltaktie. I marts blev Vestas detroniseret til en tredjeplads over de aktier, som de private handlede mest.

– Udviklingen viser tydeligt, at de privates interesse ikke kun er centreret om Vestas, men at en række danske selskaber er på investorernes handelsradar, siger Per Hansen, investeringsøkonom hos Nordnet.

Antal handler marts 2015 Antal handler februar 2015
Novo Nordisk 32.447 Vestas 39.737
Bavarian Nordic 31.378 Novo Nordisk 27.263
Vestas 26.742 Pandora 22.298