2014-11-03

Nordnet: Private investorer letter på speederen

De private hos Nordnet valgte i oktober at neddrosle deres danske aktiebeholdning med et nettosalg på 138 mio. Indekset over de største danske aktier sluttede stort set uændret, men i løbet af oktober måned var der en overgang et kursfald på 11,4 %. På listen over de mest købte er der nye selskabsnavne som OW Bunker og B&O, og Vestas blev den mest handlede aktie. I de 10 største aktier blev der handlet næsten 40 % mere end i september.

Pandora i kurshopla; Nervøsitet forud for Vestas regnskab

Siden den skæbnesvangre nedtur for Pandora i sensommeren 2011, er det stort set kun gået én vej. Oktober måned var ingen undtagelse og investorerne kunne lægge yderligere 8 % til i kursgevinster i Pandora. En medvirkende årsag har været de seneste måneders fald i guld og sølvpriserne. I den anden ende af tabellen, glimtede Vestas knapt så meget og blev månedens kurstaber. Efter at Vestas igennem en længere periode har redet på en positiv tillidsbølge, blev investorerne mere skeptiske efter halvårstallene. Denne skepsis er fortsat, og investorerne afventer med spænding tredje kvartalsregnskab på fredag, siger Per Hansen, investeringsøkonom i Nordnet

Private storkøber i aktiebundskrabere

Mens oktober generelt blev en ”risikotilpasningsmåned” med et privat dansk nettosalg på 138 mio., gør det samme sig ikke gældende, hvis man betragter, hvilke aktier de private købte ind af.

Novo Nordisk er ingen nyhed på indkøbslisten. Endnu engang leverede selskabet et godt regnskab og blev belønnet med 6 % kursstigning. På de næster pladser kommer nogle nærmest sønderskudte danske selskaber, som har skuffet gevaldigt de seneste uger og som ikke er forvænt med at være i de privates aktieindkøbskurv. At dømme efter de privates handelsadfærd er OW Bunker og B&O ”down men ikke nødvendigvis ”out”, siger Per Hansen, investeringsøkonom hos Nordnet og fortsætter:

De private sætter deres lid til at intet er så skidt at det ikke kan være godt for noget. De kommende uger vil vise om investorerne bliver belønnet for deres investeringsmæssige vovemod, siger Per Hansen

Nordnets kunders største nettokøb og nettosalg oktober 2014

Største nettokøb oktober 2014 Mio. DKK Største nettosalg oktober 2014 Mio. DKK
Novo Nordisk 43,4 Vestas 42,9
OW Bunker 29,5 Danske Bank 20,3
Bang & Olufsen 5,7 Coloplast 14,4
Veloxis 4,9 Novozymes 13,5
Ringkjøbing Landbobank 3,7 A.P. Møller Mærsk B 13,1

Skælvende markeder giver høj handelsaktivitet

De meget store udsving, som kendetegnede de danske aktier i oktober måned, kan aflæses i de private handelsadfærd.

Vestas var igen langt den mest handlede aktie, men mere bemærkelsesværdigt er det, at handelsomfanget i de ti mest handlede danske aktier var 38 % højere i oktober i forhold til september. Den store handelsaktivitet viser med al tydelighed den usikkerhed, som oktober har budt på investeringsmæssigt. Når kursudviklingen skiftvis går fra ”dur” til mol” er et større handelsomfang den naturlige konsekvens. Investorerne vil på den ene side gerne fortsat være med i aktiefesten, men vil helst ikke fanges på det forkerte ben, siger Per Hansen, investeringsøkonom hos Nordnet.

Antal handler oktober 2014 Antal handler september 2014
Vestas 41.348 Vestas 37.329
Novo Nordisk 24.015 Novo Nordisk 12.315
Bavarian Nordic 14.065 TDC 9.818
A.P. Møller Mærsk B 10.320 A. P. Møller Mærsk B 7.313
Pandora 9.906 Pandora 6.796
OW Bunker 9.126 FLSmidth & Co 6.249
Danske Bank 7.584 Coloplast 5.537
Coloplast 7.521 Danske Bank 4.943
Veloxis 5.978 William Demant Holdning 3.921
Novozymes 5.127 Bavarian Nordic 3.333

For yderligere information, kontakt:
Per Hansen, Investeringsøkonom i Nordnet Danmark
E-mail: per.hansen@nordnet.dk

Nordnet is a Nordic online bank with about 527,700 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We offer private individuals and companies services that make it possible to take control over their financial future. We target conscientious savers in the Nordic countries. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.