2013-05-02

Nordnet: Private investorer på aktieudsalg i Mærsk

Det store kursfald i A.P. Møller-Mærsk-aktien i april måned på ca. 11 % var for fristende for de private investorer hos Nordnet, som gik på storindkøb efter ”billige” aktier. Som betaling blev der brugt penge fra salg af aktier i sværvægteren Novo Nordisk, som noterede en pæn kursstigning på 5 %. Totalt nettokøbte de private investorer hos Nordnet aktier for 20 mio. kr. i april måned.

De private investorer hos Nordnet nettokøbte Mærsk-aktier for 60,5 mio. kr., men der blev også købt stort ind af aktier i FLSmidth og William Demant Holding, som også noterede pæne kursfald i april måned. I toppen af salgslisten lå derimod aktier med pæne kursstigninger. De private gennemførte et nettosalg af Novo-aktier for 35,4 mio. kr., men der blev også solgt stort ud af aktier i Danske Bank og Lundbeck.

De private investorer fortsætter den balancerede tilgang til aktieinvestering. Store kursfald i velrenommerede selskaber kan ofte være midlertidige. At udnytte disse kursfald og –udsving harmonerer godt med langsigtet opsparing og porteføljejustering, siger Per Hansen, investeringsøkonom i Nordnet og forsætter:

I hverdagen kan mindre selskaber og begivenheder have en stor nyhedsbevågenhed. Når det kommer til langsigtet opsparing er de private investorer dog ikke i tvivl om, at store, solide og fokuserede selskaber er gode investeringsbekendtskaber. Når disse selskaber så tilmed kommer på ”udsalg”, er der ikke så meget at betænke sig på, siger Per Hansen.

Nordnets kunders største nettokøb og nettosalg

Største nettokøb april 2013 Mio. DKK Største nettosalg april 2013 Mio. DKK
A.P. Møller-Mærsk A & B 60,5 Novo Nordisk 35,4
FLSmidth & Co. 11,9 Danske Bank 13,4
William Demant Holding 6,7 Lundbeck 8,4
Zealand Pharma 5,8 Coloplast B 7,1
Genmab 5,7 TDC 6,4

Vestas igen mest handlede aktie

Efter to måneder med Novo i top, indtog Vestas i april igen tronen som favoritaktien blandt de private investorer hos Nordnet. Hele 13.435 gange blev der trykket på køb eller sælg for Vestas-aktien, og Vestas var dermed atter den klart mest handlede aktie. Den næstmest handlede aktie blev Coloplast og Novo Nordisk måtte se sig degraderet til en tredjeplads.

De private investorer har fået færten af, at ”intet nyt kan være godt nyt i Vestas”, og de seneste måneder er aktien steget markant. Hvor de seneste 3 år har været en lang ørkenvandring med nedjusteringer, skuffelser og manglende fokusering, synes det nye Vestas med ”tæring efter næring” at være på rette vej, og det appellerer til investorerne, siger Per Hansen.

Antal handler april 2013 Antal handler marts 2013
Vestas 13.435 Novo Nordisk 11.601
Coloplast 8.282 Vestas 11.374
Novo Nordisk 7.983 Danske Bank 10.438
Danske Bank 6.084 TopoTarget 5.516
Pandora 5.960 Coloplast 4.699
FLSmidth & Co. 3.882 Pandora 3.778
Genmab 3.365 FLSmidth & Co. 3.532
Carlsberg 3.306 Bavarian Nordic 3.185
Danionics 2.802 Lundbeck 2.869
Chr. Hansen 2.772 Genmab 2.743

For yderligere information, kontakt:
Per Hansen, Investeringsøkonom Nordnet Danmark
Telefon: 45 50 70 65 61
E-mail: per.hansen@nordnet.dk

Nordnet is a Nordic online bank with about 456,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We provide services that simplifies savings and loans. With a modern and smart approach, we focus on active savers. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.