2015-01-02

Nordnet: Private investorer tager urolig julemåned roligt

December måned var under overfladen langt mere urolig end sædvanligt. Selvom julemåneden endte med et beskedent fald på 0,8 % for de største danske aktier, bød måneden også på lidt kursdramatik. De private investorer er dog ikke sådan at ryste, og netto lagde de danske aktier for 99 mio. kr. i indkøbskurven. De private købte stort ind i Novo Nordisk, mens Vestas og FLSmidth blev solgt fra.

Normalt er december måned isoleret og i kombination med oktober-januar den bedste tid på året for investering i aktier. I 2014 blev aktieåret i den henseende anderledes end det plejer. I første halvdel af måneden faldt de største aktier med mere end 5 %, og måneden sluttede samlet set med et mindre negativt afkast på 0,8 %. For helåret 2014 var der dog tale om det ”3. gode aktieår på stribe”, og investorerne kunne lægge 18 % oven i investeringsformuen.

Novo Nordisk et sikkert privat valg

Den amerikanske FDA’s godkendelse af fedmepillen Saxenda har været længe undervejs. Da den endelig kom, var den allerede indarbejdet i aktiekursen og december sluttede med et kursfald på 5 % isoleret i Novo Nordisk.

– De private ryster ikke på investeringshånden, når det drejer sig netop om Novo Nordisk. Nok har den amerikanske godkendelse ikke bragt kortsigtede kursstigninger, men de private er ikke i tvivl om, at det blot er et spørgsmål om tid, siger Per Hansen, investeringsøkonom i Nordnet.

Carlsbergs Ruslandseventyr gør ondt på investorerne

Faldende oliepriser og skarpe sanktioner er en hård cocktail for den russiske økonomi og for de danske selskaber, som henter en betydelig del af deres indtjening på det russiske marked. For helåret 2014, blev Carlsberg en af årets skuffelser og det kursfald, som har præget 2014, blev accelereret i takt med svækkelsen af den russiske rubel.

– Udviklingen kyser ikke de private investorer, og i julemåneden var Carlsberg igen en af de mest nettokøbte danske aktier. De private er klar over, at Rusland er en udfordring for Carlsberg. På den anden side har de også tillid til, at Carlsberg kan klare hurdlerne, og problemerne kan have nået et plateau mod slutningen af året efter et kursfald på nær 10 % i december måned alene, siger Per Hansen.

Nordnets kunders største nettokøb og nettosalg december 2014

Største nettokøb december 2014 Mio. DKK  Største nettosalg december 2014 Mio. DKK
 Novo Nordisk 98,5  Vestas 28,5
 Nordea 16,9  FLSmidth 17,7
 Genmab 13,4  GN Store Nord 13,7
 A.P. Møller-Mærsk A  9,5  SAS  12,9
 Carlsberg  7,4  A.P. Møller- Mærsk B  12,7

Lavere oliepriser øger handelsinteresse i SAS

Halveringen i oliepriserne har fået investorerne til at øge handelsinteressen for brændstofhungrende SAS. Ikke kun i november, men også i december var SAS blandt de mest handlede danske aktier hos de private.

– På kort sigt betyder de faldende energipriser mindre på grund af afdækning. Hvis prisfaldet viser sig mere varigt, vil de faldende omkostninger slå igennem på bundlinien hos SAS, og det gør de private investorer interesseret i selskabet, siger Per Hansen.

Antal handler december 2014  Antal handler november 2014
Vestas 34.692 Vestas 38.847
Novo Nordisk 11.603 Novo Nordisk 11.758
A.P. Møller-Mærsk B 10.177 Pandora 11.379
Pandora 9.946 A.P. Møller-Mærsk B 10.423
SAS 6.313 Veloxis Pharmaceuticals 6.494
FLSmidth & Co. 5.623 FLSchmidt & Co. 6.384
Carlsberg B 4.545 Bavarian Nordic 5.096
Genmab 4.036 SAS 4.164
Danske Bank 3.776 GN Store Nord 4.031
 Bavarian Nordic 3.496  A.P. Møller-Mærsk A 3.522

For yderligere information, kontakt:
Per Hansen, Investeringsøkonom Nordnet Danmark

Telefon: 45 50 70 65 61
E-mail: per.hansen@nordnet.dk

Nordnet is a Nordic online bank with about 533,300 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We offer private individuals and companies services that make it possible to take control over their financial future. We target conscientious savers in the Nordic countries. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on Nasdaq Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.