2012-11-01

Nordnet: Private investorer tror på Danskes nye strategiplan

De private investorer hos Nordnet vendte i stor stil tilbage til aktiemarkedet i oktober måned med nettokøb af aktier for 89 mio. kr. Næsten halvdelen blev placeret i Danske Bank-aktien. Vestas var stadig den mest handlede aktie hos Nordnet, og samtidigt den næstmest købte.

Mens Danske Bank oplever et generelt nettotab af privatkunder, viste de private investorer hos Nordnet anderledes tillid til Danske Bank og topchef Eivind Kolding efter regnskabsaflæggelsen og præsentationen af bankens nye strategiplan.

”Det er blevet betydelig vigtigere og højere prioriteret for Danske Bank at øge indtjeningen. Derfor bliver det sandsynligvis sjovere at være bankaktionær end almindelig bankkunde fremover”, siger Per Hansen, investeringsøkonom i Nordnet. ”Det markante kursfald i Danske Bank-aktien fik de private til at trykke på købsknapperne. Alene de to sidste handelsdage i november blev der nettokøbt for 44 mio. i Danske Bank-aktien”, fortsætter Per Hansen.

Nordnets kunders største nettokøb og nettosalg:

Største nettokøb/mio. kr. oktober Største nettosalg/mio. kr. oktober
1 Danske Bank   42,9 1 FLSmidth & Co -12,0
2 Vestas   14,9 2 Pandora -10,0
3 A.P. Møller Mærsk B   11,7 3 Genmab   -2,3
4 Nordea Bank   10,4 4 Novozymes B   -2,1
5 A.P. Møller Mærsk A   7,7  5 ALK-Abelló B   -1,7

Kilde: Nordnet Bank

Investorerne ser igen muligheder i Vestas

Siden afholdelsen af kapitalmarkedsdagen i starten af oktober måned er aktiekursen i Vestas faldet betydeligt.

”Nordnets kunder benyttede de stigende aktiekurser til at sælge ud af deres beholdninger og på den måde udtrykke deres skepsis til om kapitalmarkedsdagen ville bringe afgørende positivt nyt på kort sigt”, siger Per Hansen, investeringsøkonom i Nordnet.

I takt med at aktien er faldet tilbage igen, har kunderne igen nettokøbt i aktien.

”Det viser både, at Nordnets kunder udnytter kursbevægelser i markedet og samtidig mener, at en række velbegrundede bekymringer med hensyn til Vestas er indeholdt i aktiekurserne”, siger investeringsøkonom Per Hansen.

Mest handlede aktier hos Nordnet:

Antal handler oktober 2012 Antal handler september 2012
1 Vestas 13.737 1 Vestas 32.277
2 Novo Nordisk 8.745 2 Novo Nordisk 8.557
3 Danske Bank 7.275 3 FLSmidth & Co. 5.889
4 FLSmidth & Co. 5.150 4 Danske Bank 4.459
5 A.P. Møller – Mærsk B 2.963 5 Pandora 4.363

Kilde: Nordnet Bank

For yderligere information, kontakt:
Per Hansen, Investeringsøkonom i Nordnet, Danmark
Telefon: 45 50 70 65 61
E-mail: per.hansen@nordnet.dk

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 435,600 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.