2011-08-08

Nordnet: Private investorers udsalg af aktier eskalerer

De private investorer er i de seneste dage gået fra at have is i maven til at sælge stort ud. Det viser en gennemgang af de private investorers handel hos investeringsbanken Nordnet.

Københavns Fondsbørs er faldet hver dag siden den 22. juli 2011, og det totale kursfald i perioden lyder på 14,4%. Det er den længste periode med kursfald siden 1992. Frem til den 5. august har Nordnets kunder nettosolgt aktier for beskedne 19,3 mio. kr., men nettosalget de seneste 3 handelsdage lød på hele 48,2 mio. kr. Det kan ses i relation til at Nordnets private brugere hidtil i 2011 har nettokøbt aktier for totalt 109 mio. kr., og at de totalt nettokøbte for 185 mio. i hele 2010.

”Ingen tvivl om, at der nu er stor nervøsitet blandt private investorer. I de første 8 handelsdage af den lange periode med kursfald, så vi tilmed, at mange sørgede for at indkøbe nye aktier i takt med kursfaldene. Men de sidste 3 handelsdage med kraftige kursfald og mange meget negative overskrifter fik mange private til at sælge stort ud – onsdag og torsdag lød nettosalget af aktier begge dage på 8,6 mio. kr., og fredag var nettosalget hele 31 mio. kr.”, siger Max Gandrup, landechef for Nordnet i Danmark.

Kilde: Nordnet Bank

”De privates agerende i perioden fra den 22. juli kan inddeles i to dele. Den indledende del fra den 22. juli frem til og med tirsdag den 2. august fulgte samme tendens, som ved øvrige kursfald i løbet af 2011: Ingen panikudsalg, men derimod indkøb af specielt large-cap selskabers aktier med større kursfald. Pandora var med sin dramatiske nedjustering tirsdag den 2. august et godt eksempel på dette. Aktiekursen faldt med hele 65%, men Nordnets private brugere valgte at se faldet som en god købsmulighed, og nettokøbte aktier i Pandora for hele 20 mio. kr. i løbet af tirsdagen”, siger Max Gandrup, og fortsætter:

”Efter den første periode med optimisme, så vi et tydeligt skift i stemningen hos private investorer i den anden del. I takt med at kursfaldene eskalerede, og værdien af mange privates investeringer hurtigt mindskede, så vi, at mange private havde meget svært ved at sidde stille i båden og i stedet anvendte salgsknapperne flittigt. Specielt fredag, så vi, at mange private ikke blot valgte at sælge enkelte aktier, men derimod samtlige aktier i porteføljen. Det kan være en meget farlig strategi, da risikoen for, at gå glip af den optur, som kraftige kursfald ofte efterfølges af, er stor.

For yderligere information, kontakt:
Max Gandrup, landechef for Nordnet Danmark
Telefon: +45 24 29 15 00 eller +46 709890071
E-mail: max.gandrup@nordnet.dk

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 370,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Files