2012-12-03

Nordnet: Private sætter deres lid til Novo og FLS

De private investorer satte i november måned deres lid til, at Novo og FLS vil blive ved med at levere langsigtede gode resultater. I en tid, hvor den økonomiske udvikling fortsat er behæftet med en meget stor usikkerhed, vælger de private investorer mere efter selskaber, der har vist deres duelighed end efter mere eller mindre konjunkturfølsomhed.

”Selv om Novo har oplevet en miniturbulens de seneste måneder med hensyn til produktgodkendelser, er investortilliden usvækket hos de private investorer. Novo har over tid i høj grad vist sig tilliden hos investorerne værdig. Derfor er de seneste måneders usikkerhed ikke noget som foruroliger langsigtede investorer”, siger Per Hansen, investeringsøkonom i Nordnet.

”I 2012 har råvarerne generelt været under pres og tilliden til de nye markeders fortsat usvækkede appetit på netop råstofferne, har været faldende. Det har haft en kursmæssig negativ effekt på FLSmidth. De private investorer tror dog stadig på at FLSmidth har vækstpotentiale”, siger Per Hansen.

Fællesnævneren bag ved investorernes nettosalg er kursstigninger. Pandora fortsætter med at være en af de private investorers finansieringskilder. En markant kursstigning på mere end 30 % i november blev brugt til fortsat at reducere i beholdningerne.

”Pandora er ikke nødvendigvis kommet i bad standing, men udviklingen i sommeren 2011, med en massiv nedjustering og kursfald på 70 % viste, hvor hurtigt tingene kan gå”, siger Per Hansen og fortsætter: ”Siden bundnoteringen er aktiens værdi næsten firedoblet, og med den udvikling in mente er det mindre overraskende, at de private investorer fortsat reducerer i Pandora”

Nordnets kunders største nettokøb og nettosalg:

Største nettokøb/mio. kr. november Største nettosalg/mio. kr. november
1 Novo Nordisk  29,1 1 Danske Bank -26,5
2 FLSmidth & Co 16,1 2 Pandora -20,0
3 Vestas 11,8 3 A.P. Møller Mærsk B -20,0
4 TDC  11,7 4 Carlsberg B -13,5
5 A.P. Møller Mærsk A   7,3  5 GN Store Nord -3,0

Kilde: Nordnet Bank

Ny kreditfacilitet til Vestas
Vestas fik forlænget sine kreditfaciliteter hos bankerne i den sidste uge i november. Det betød på den ene side en øget handelsaktivitet i Vestas-aktien hos de private investorer. På den anden side, var det ikke ensbetydende med en ny handelsrekord.

”For Nordnets kunder er Vestas-aktien fortsat en handelsfavorit. Men de store og markedsværditunge selskaber spiller i stigende grad en investerings- og opsparingsrolle. Det vidner om en generelt bedre spredning hos de private investorer”, siger Per Hansen.

Mest handlede aktier hos Nordnet:

Antal handler november 2012 Antal handler oktober 2012
1 Vestas 20.043 1 Vestas 13.737
2 Novo Nordisk 15.986 2 Novo Nordisk 8.745
3 Pandora 10.915 3 Danske Bank 7.275
4 Danske Bank 8.709 4 FLSmidth & Co. 5.150
5 FLSmidth & Co. 5.470 5 A.P. Møller – Mærsk B 2.963

Kilde: Nordnet Bank

For yderligere information, kontakt:
Per Hansen, Investeringsøkonom Nordnet Danmark
E-mail: per.hansen@nordnet.dk