2021-02-05

Nordnet sänker räntan på bolån – erbjuder Sveriges lägsta listränta

Från och med idag inför Nordnet en ny ränteklass inom bolån, och kan nu erbjuda en ränta på 0,69 procent till de kunder som har ett sparande på 15 miljoner kronor eller mer.

Nordnet lanserade bolån under 2016 och befintligt erbjudande karaktäriseras av låga räntor till de kunder som samlar sitt sparande hos Nordnet. Den lägsta räntan är idag 0,79 procent, vilken ges till kunder med ett sparande på minst tio miljoner.

– Vårt bolån har expanderat kraftigt i volym det senaste året. Tillväxttakten på årsbasis är 44 procent och vi lånar nu ut totalt 6,6 miljarder kronor. Vi ser en stark tillströmning av nya private banking-kunder och det är framför allt dessa kunder som ligger bakom den ökade volymen inom bolån. Vi vill nu spetsa till vårt erbjudande ytterligare, och helt enkelt ge den här kundgruppen det bästa bolåneerbjudandet på marknaden. Vi sänker därför räntan till 0,69 procent för de kunder som har allra störst engagemang hos oss, och kan därmed erbjuda dem Sveriges lägsta listränta inom bolån, säger Martin Ringberg, Sverigechef på Nordnet.

Räntesatsen på 0,69 procent erbjuds till kunder med ett sparande på 15 miljoner kronor eller mer och lån upp till 60 procent av bostadens värde. Sökandes och medsökandes samlade tillgångar, inklusive eventuella pensionskonton och företagsdepåer, räknas ihop. De kunder som idag har 15 miljoner i sparande kommer automatiskt få den nya lägre räntesatsen.

Utöver räntesänkningen har Nordnet implementerat en helt digital process för ansökan och utbetalning av bolån. Den digitala processen erbjuds än så länge till en mindre grupp kunder, men kommer inom kort att rullas ut på bred front.

– Nordnet har alltid varit en pionjär inom digitala finansiella tjänster, och vi har nu också digitaliserat bolåneprocessen från start till mål. Bolån har länge varit en av den privatekonomiska världens mest krångliga och blankettintensiva processer, men hos Nordnet är det nu möjligt att finansiera sitt bostadsköp med hjälp av mobilt bank-id, säger Martin Ringberg, Sverigechef på Nordnet.

I samarbete med Stabelo kan Nordnet också erbjuda förmånliga räntor till samtliga kundtyper, utan motkrav på sparkapital eller övrigt engagemang hos Nordnet. Den rörliga räntan för detta lån är 1,19 procent.

Mer information om Nordnets bolån finns här: https://www.nordnet.se/se/tjanster/lan/bolan

För mer information, kontakta:

Johan Tidestad, kommunikationschef

johan.tidestad@nordnet.se, 0708 875 775

Nordnet är en ledande nordisk digital plattform för sparande och investeringar. Genom innovation, enkelhet och transparens utmanar vi traditionella strukturer och ger privata sparare tillgång till samma information, verktyg och service som professionella investerare. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.