2012-06-01

Nordnet: Stor usikkerhed hos private investorer

Synet på markedet blandt de private investorer hos Nordnet er præget af stor usikkerhed. Trods et nettokøb af aktier for 20 mio. kr. i maj måned, var handelsaktiviteten 27% lavere end i samme måned sidste år. I forhold til januar måned i år er aktiviteten faldet med 40%.

”Vi ser en tydelig opdeling af vores private kunders handelsmønster. Den ene – og største – gruppe holder sig lige nu tilbage og investerer klart mindre i aktier end den plejer. Den anden gruppe er meget aktive, og følger et tydeligt handelsmønster. De køber større C20-selskaber ved store kursfald og tager hurtigt gevinster hjem ved stigende kurs. Det er derfor, man ser disse modsatrettede tendenser med såvel stigende nettoopsparing som faldende handelsaktivitet”, siger Max Gandrup, landechef for Nordnet i Danmark.

Nordnets kunders største nettokøb og nettosalg:

Største nettokøb/mio. kr. maj Største nettosalg/mio. kr. maj
1 FLSMIDTH & CO          17,9 1 NOVOZYMES B -18,6
2 VESTAS  14,4 2 NOVO NORDISK B -11,7
3 MAERSK B 14,2 3 GN STORE NORD -7,4
4 WILLIAM DEMANT HOLDING 11,6 4 PANDORA -3,7
5 CARLSBERG 6,5  5 THRANE & THRANE -3,4

Kilde: Nordnet Bank

Private sidder stille i båden
Vestas var i maj måned fortsat den mest handlede aktie hos private investorer hos Nordnet med 14.175 handler. De store kursfald i Vestas har dog medført et markant fald i handelsaktiviteten for den tidligere så populære folkeaktie. Månedens højdespringer var FLSmidth & Co., som blev den næstmest handlede aktie med 13.188 handler, og var dermed tæt på at overtage tronen fra Vestas. Nye på top 10 listen over de mest handlede aktier hos Nordnet var Lundbeck og GN Store Nord.

”Vi så en markant øget uro i Europa, som naturligvis også smittede af til Danmark, hvor det blev en trist børsmåned med et kursfald på næsten 6 % i C20-indekset. Derfor er det ikke underligt, at mange nu vælger at sidde helt stille i båden og afvente en afklaring inden nye investeringer foretages”, siger Max Gandrup, landechef for Nordnet i Danmark.

Mest handlede aktier hos Nordnet:

Antal handler maj 2012 Antal handler april 2012
1 Vestas Wind Systems 14.175 1 Vestas Wind Systems 18.331
2 FLSmidth & Co. 13.188 2 Novo Nordisk B 13.321
3 Novo Nordisk B 7.274 3 FLSmidth & Co. 7.671
4 Mærsk B 5.769 4 Mærsk B 4.496
5 Pandora 5.217 5 Pandora 3.587
6 Carlsberg B 3.912 6 Novozymes B 3.053
7 Danske Bank 3.857 7 Carlsberg B 2.941
8 Lundbeck 3.175 8 Danske Bank 2.906
9 Novozymes B 2.368 9 D/S Norden 2.195
10 GN Store Nord 1.690 10 Chr. Hansen Holding A/S 1.816

Kilde: Nordnet Bank

For yderligere information, kontakt:
Max Gandrup, landechef for Nordnet Danmark

Telefon: +45 24 29 15 00 eller +46 709890071
E-mail: max.gandrup@nordnet.dk

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 420,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.