2023-01-26

Nordnet Suomen asiakkailta 109 500 EUR ympäristö- ja ilmastohaasteisiin

The Re:turn Initiative -hyväntekeväisyysaloitteessa Nordnet lahjoitti ympäristö- ja ilmastohaasteisiin ratkaisuja etsiville toimijoille 0,10 Ruotsin kruunua (eli noin yhden sentin) yhdessä yhtiön suurimman omistajan Öhman Groupin kanssa jokaisesta Nordnetin asiakkaan vuoden 2022 aikana tekemästä pörssikaupasta. Nordnet Suomen asiakkaat tekivät viime vuonna yhteensä 11 629 400 kauppaa ja tukivat ilmaston ja ympäristön parissa työskenteleviä toimijoita yhteensä 1 162 940 kruunulla, eli noin 109 500 eurolla.

Lahjoitus jaettiin neljän maan ja 12 ehdokkaan kesken. Lahjoitus per maa määräytyi Nordnetin kunkin maan asiakkaiden tekemien pörssikauppojen perusteella. Summa jaettiin kolmelle paikalliselle toimijalle – Suomessa Compensate, John Nurmisen Säätiö ja Suomen luonnonsuojeluliitto – suhteessa asiakkaiden antamiin ääniin. Lahjoitus maksettiin neljännesvuosittain edellisen vuosineljänneksen kauppojen lukumäärän perusteella.

The Re:turn Initiative -ehdokkaiden äänestys alkoi 9.2. ja päättyi 28.2.2022. Suomen luonnonsuojeluliitto sai suomalaisten antamista äänistä 44,4 %, John Nurmisen Säätiö 35,3 % ja Compensate 20,3 %. Nordnet Suomen asiakkaat ovat vuoden 2022 neljän vuosineljänneksen aikana tukeneet ilmaston ja ympäristön parissa työskenteleviä toimijoita yhteensä 1 162 940 kruunulla, eli n. 109 500 eurolla. Koko pohjoismaisella tasolla tuki oli 5,6 miljoonaa Ruotsin kruunua.

• Suomen luonnonsuojeluliittoa tuimme yhteensä 48 600 eurolla, John Nurmisen Säätiötä 38 700 eurolla ja Compensatea 22 200 eurolla. Nordnetin tavoite on olla Pohjoismaiden johtava vastuullisen säästämisen alusta. The Re:turn Initiative -aloitteen avulla pyrimme näyttämään, että jokainen voi tehdä jotain ilmaston ja ympäristön hyväksi. Samalla halusimme nostaa esiin vastuullista sijoittamista, johon on monia eri keinoja, sanoo Nordnet Suomen maajohtaja Suvi Tuppurainen.
  • Nordnetin the Re:turn Initiativen tuki on mahdollistanut Luonnonsuojeluliiton työtä niin ruohonjuuritasolla kuin lakityöryhmissä. Olemme muun muassa ennallistaneet luontoa ympäri Suomea ja tehneet pitkäjänteistä vaikuttamistyötä. Luonnon monimuotoisuuden säilyttäminen vaatii luontotekoja, sillä joka yhdeksäs suomalainen laji on vaarassa kuolla sukupuuttoon, ja joka toinen luontotyyppi on uhanalainen. Lämmin kiitos Nordnetille työmme mahdollistamisesta, sanoo Suomen luonnonsuojeluliiton toiminnanjohtaja Tapani Veistola.
  • Lahjoituksellaan Nordnet on tekemässä kanssamme konkreettista ja tuloksellista Itämeren suojelutyötä ja varmistamassa, että Itämeren perintö siirtyy myös tuleville sukupolville. Itämeren suurin ongelma on rehevöityminen. Lahjoitus ohjataan projekteihimme, joissa vähennämme mereen päätyvää maatalouden ja turvemetsien rehevöittävää ravinnekuormaa, poistamme meressä jo olevia ravinteita, suojelemme meriluontoa haitallisilta aineilta sekä vahvistamme suomalaisten suhdetta mereen, sanoo John Nurmisen Säätiön toimitusjohtaja Annamari Arrakoski-Engardt.
  • Tässä vaiheessa ilmastokriisiä pelkät päästövähennykset eivät enää riitä. Päästökompensaatioiden avulla voimme kantaa vastuuta nyt ja lähivuosina syntyvistä päästöistä – kompensaatioiden on kuitenkin toimittava muutenkin kuin paperilla. Vapaaehtoisilla kompensaatiomarkkinoilla esiintyy valitettavan paljon viherpesua ja petettyjä lupauksia. Compensate-säätiö tekee vaikuttamistyötä, jotta kompensaatiomarkkinoille saadaan sääntelyä sekä pelisäännöt varmistamaan, että kompensaatioilla on aito ilmastovaikutus. Olemme iloisia, että Nordnet ja sen asiakkaat ovat tukeneet tätä erittäin tärkeää työtä, sanoo Compensaten vastuullisuusjohtaja Niklas Kaskeala.

Lisätietoja the Re:turn Initiative -hyväntekeväisyysaloitteesta osoitteessa nordnet.fi/fi/the-return-initiative.

Lisätietoja antaa:
Suvi Tuppurainen, Nordnet Suomen maajohtaja: 050 380 3877, suvi.tuppurainen@nordnet.fi

Nordnet on digitaalinen pankki säästäjille ja sijoittajille. Toimimme Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Tarjoamme asiakkaillemme käyttäjäystävällisen palvelun, laajan valikoiman sijoituskohteita ja edulliset hinnat säästötavoitteiden saavuttamiseksi. Tutustu meihin tarkemmin: www.nordnet.fi, www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no ja www.nordnet.dk.