2022-02-09

Nordnetiltä ja Öhman Groupilta The Re:turn Initiative -hyväntekeväisyysaloite

Uudessa The Re:turn Initiative -hyväntekeväisyysaloitteessa Nordnet ja Öhman Group lahjoittavat ympäristön ja ilmaston parissa työskenteleville järjestöille 0,10 Ruotsin kruunua jokaisesta vuoden 2022 aikana Nordnetin kautta tehdystä pörssikaupasta.

The Return Initiative -aloitteessa Nordnet lahjoittaa ympäristö- ja ilmastohaasteisiin ratkaisuja etsiville toimijoille 0,10 Ruotsin kruunua (SEK) (eli noin yhden sentin) yhdessä yhtiön suurimman omistajan Öhman Groupin kanssa jokaisesta Nordnetin asiakkaan vuoden 2022 aikana tekemästä kaupasta. Nordnetin henkilökunta on valinnut kolme ehdokasta kustakin maasta, jossa Nordnet toimii, eli Suomesta, Ruotsista, Tanskasta ja Norjasta. Nordnetin asiakkaat osallistuvat äänestykseen, jonka perusteella lahjoitus jaetaan ehdokkaiden kesken.

• Aloitteesta kertominen tuntuu todella merkitykselliseltä. Tavoitteena ei tietenkään ole pelastaa koko maailmaa omin voimin, mutta aloitteen avulla haluamme näyttää, että jokainen voi tehdä jotain ilmaston ja ympäristön hyväksi. Toivon, että asiakkaamme osallistuvat aktiivisesti ja äänestävät valitsemaansa tahoa. Aloitteen avulla haluamme myös nostaa esiin vastuullista sijoittamista, johon on monia eri keinoja, sanoo Suvi Tuppurainen, Nordnet Suomen maajohtaja.

Lahjoitus jaetaan neljän maan ja paikallisten ehdokkaiden kesken. Lahjoitus per maa määräytyy Nordnetin kunkin maan asiakkaiden tekemien kauppojen perusteella. Summa jaetaan kolmelle paikalliselle toimijalle suhteessa äänestyksessä annettuihin ääniin (%). Lahjoitus maksetaan huhtikuusta 2022 alkaen neljännesvuosittain edellisen vuosineljänneksen kauppojen lukumäärän perusteella. Suomessa valitut ehdokkaat ovat Compensate, John Nurmisen Säätiö ja Suomen luonnonsuojeluliitto.

Vuonna 2021 Nordnetin kautta tehtiin 72 miljoonaa pörssikauppaa. Jos tätä mallia olisi sovellettu vuoden 2021 kauppoihin, lahjoitettava kokonaissumma olisi kaikissa Pohjoismassa 7,2 miljoonaa kruunua, eli lähes 700 000 euroa.

• Nordnetin tavoite on rakentaa maailman paras säästämisen ja sijoittamisen alusta, johon kuuluu luonnollisena osana työkalut vastuulliseen sijoittamiseen. Osallistumme myös yhteiskunnalliseen keskusteluun ja työskentelemme tasa-arvon, vastuullisuuden ja digitaalisen oppimisen parissa. Olemme esimerkiksi Suomessa kumppanina TATin sijoittajakoulussa, jossa toisen asteen opiskelijat opiskelevat taloustaitoja. Queen Silvia Nursing Awardin tukijana autamme etsimään innovaatioita vanhusten ja dementian hoitoon. Vuoden Sijoittaja -kilpailussa nostamme esiin sijoittamisen todelliset tähdet, eli yksityissijoittajat. Erilaisten aktiviteettien kautta, esimerkiksi yhdessä Mimmit sijoittaa -yhteisön kanssa pyrimme tekemään pörssistä tasa-arvoisemman. The Re:turn Initiative on ensimmäinen ympäristö- ja ilmastohankkeemme. Sijoittamalla voi vaikuttaa – myös ympäristöön, kertoo Tuppurainen.

The Re:turn Initiative -ehdokkaiden äänestys alkaa tänään 9.2. ja on auki 28.2.2022 saakka. Lisätietoja ja äänestys osoitteessa nordnet.fi/fi/the-return-initiative.

Lisätietoja antaa:

Suvi Tuppurainen, Nordnet Suomen maajohtaja