2021-05-31

Nordnetiltä uusi odotettu teknologiaindeksirahasto

Nordnet tuo markkinoille uuden Nordnet Indeksirahasto Teknologian. Rahasto on passiivisesti hoidettu ja seuraa maailman suurimpien teknologiayhtiöiden kehitystä.

Nordnetin omaan indeksirahastovalikoimaan on kuulunut kahdeksan indeksirahastoa, jotka seuraavat eri maantieteellisten alueiden tai yksittäisten maiden kehitystä. Viimeisin lisäys indeksirahastoperheeseen tapahtui kesällä 2020, kun Nordnet toi markkinoille neljä kansainvälistä indeksirahastoa USA:han, Eurooppaan, globaaleille ja kehittyville markkinoille.

Nyt lanseerattava uusi yhdeksäs oma indeksirahasto seuraa tunnettua MSCI World Information Technology -indeksiä. Indeksi koostuu 185 teknologiayhtiöstä ja sen suurimmat sektorit ovat laitteistot, ohjelmistot ja puolijohteet. Suurin paino indeksissä on Applella ja Microsoftilla. Rahastoa hallinnoivat Nordnet ja J.P. Morgan yhdessä.

• Uusimmassa rahastossamme yhdistyy säästäjien kaksi suosikkia – passiivinen salkunhoito ja teknologiayhtiöt. Teknologiaindeksirahaston avulla suomalaiset säästäjät voivat hajauttaa sijoituksensa helposti ja edullisesti mielenkiintoiselle ja maailman suurimmalle yksittäiselle sektorille, sanoo Nordnet Suomen maajohtaja Suvi Tuppurainen.

Nordnet Indeksirahasto Teknologian vuosittainen hallinnointipalkkio on 0,49 %. Suomen markkinoilta löytyy tällä hetkellä 44 teknologiasektorille sijoittavaa sijoitusrahastoa, joiden yhteenlasketut hallinnoitavat varat ovat yli 80 miljardia euroa. Näiden rahastojen keskimääräinen vuosittainen hallinnointipalkkio on 1,72 %*. Rahasto on euromääräinen, joten siitä ei tule valuutanvaihtokuluja. Nordnet ei peri merkintä- ja lunastusmaksuja tai säilytysmaksuja. Minimisijoitussumma on 15 euroa.

Teknologiayhtiöt ovat tarjonneet hyviä tuottoja monien vuosien ajan. Etenkin USA:ssa pörssin hyvä kehitys on ollut pitkälti teknologiayhtiöiden ansiota. MSCI World Information Technology -indeksin keskimääräinen tuotto vuosina 2011–2020 on ollut 19,9 % vuodessa. Sektoririippumattoman MSCI World -indeksin, joka seuraa maailman osakemarkkinoita, keskimääräinen tuotto on ollut 10,6 % vuodessa.

• Viimeisen kymmenen vuoden aikana rahaston seuraama MSCI World Information Technology -indeksi on tuottanut 20 % vuodessa, mikä on melkein kaksi kertaa enemmän kuin globaalin MSCI World -indeksin tuotto. Vahva historiallinen tuotto ei tietenkään ole tae tulevista tuotoista, mutta monet megatrendit puhuvat kiistatta teknologiayhtiöiden myönteisen kehityksen puolesta. Monet teknologiayhtiöt ovat hyötyneet koronapandemian aiheuttamasta kotoilusta ja digitalisaatio on harpannut isosti eteenpäin. Paluuta takaisin samaan vanhaan tuskin tapahtuu, sanoo Suvi Tuppurainen.

Nordnet Indeksirahasto Teknologiaan voi tutustua osoitteessa www.nordnet.fi/indeksirahastot

* Lähde: Morningstar. Rahastot, jotka on rekisteröity myytäväksi sijoittajille Suomessa ”Sector Equity Technology” -kategoriassa.

Lisätietoja antaa:

Suvi Tuppurainen, Nordnet Suomen maajohtaja