2023-04-28

Nordnetkundene fortsetter å laste opp i aksjer

April måned har vært preget av store markedsutslag i forbindelse med kvartalstallfremleggelsene. Til tross for dette laster Nordnetkundene opp i aksjer og nettokjøper for over 500 millioner kroner.

Private investorer hos nettmegleren Nordnet omsatte aksjer for 14,9 milliarder kroner i april og netto ble det kjøpt aksjer for 514 millioner kroner. Norske Skog troner på toppen over de mest kjøpte aksjene, med et nettokjøp på 118 millioner kroner. TGS topper salgslisten, med et nettosalg på 51 millioner kroner.

– Norske Skog har lenge vært en favoritt blant våre kunder. Aksjen la bak seg et fantastisk fjorår og utsiktene var gode. Tallene for førstekvartal var derimot svakere enn markedet ventet og selskapet falt kraftig på fremleggelsen, forteller Mads Svendsvik Johannesen, investeringsøkonom i Nordnet.

TGS har vært en populær aksje for små og store investorer så langt i år. Selv om Oslo Børs er opp knapt 2 prosent siden årsskiftet, er TGS opp over 20 prosent.

– Dette gjør nok at flere velger å sikre gevinst, forklarer Johannesen.

Børsmåneden april har vært preget av kvartalsfremleggelse fra mange av verdens største selskaper. Forventningene har vært blandet, men så langt har de fleste selskaper levert positivt på inntjeningen, og ikke minst ser de lysere på fremtiden enn ved inngangen av året. Dette har bidratt til optimisme i markedet.

– Kunstig intelligens og anvendelse av dette er på alles lepper om dagen. Dette så vi også på tallene til Microsoft, som var meget bra, dels grunnet deres satsing på AI. Flere selskaper satser stort på dette og det ligger enorme muligheter innenfor dette området, sier investeringsøkonomen.

Nordnet-kundene kjøper tapere og selger vinnere

I løpet av april måned har selskaper som har falt mye så langt i år vært foretrukne kjøpskandidater, mens selskaper som har steget mye blitt solgt.

– Nordic Semiconductor har gått fra å være en børsfavoritt til å bli en stygg andunge kursmessig. Det hele toppet seg da selskapet leverte svakere tall enn ventet ved kvartalsforberedelse og aksjen falt tosifret. Dette trigget nok en del opportunister og flere kjøpte aksjen, fortsetter Johannesen.

På salgstoppen troner TGS, Norsk Hydro og Panoro Energy som de mest solgte aksjene i april måned.

– Panoro Energy legger bak seg flere solide år med økt produksjon og en høy oljepris. I det siste har sentimentet i markedet vært svakere, og jeg tror mange selger seg ned i oljeprodusenter grunnet et litt mer utrygt makrobilde, avslutter Svendsvik Johannesen.

Mest kjøpte aksjer

DNB BANK ASA 289 718 981
TGS ASA 279 540 997
NORSKE SKOG 259 255 126

For mer informasjon, kontakt:
Mads Johannesen, Investeringsøkonom Nordnet Norge, tel. 936 583 83
E-mail: mads.johannesen@nordnet.no

Nordnet er en digital bank for sparing og investeringer som opererer i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Med brukervennlighet, tilgjengelighet, et bredt tilbud og lave priser, gir vi kundene våre muligheten til å nå sine ambisjoner som sparere. Besøk oss på www.nordnet.no, www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.