2022-06-01

Nordnetkundene storselger aksjer under børsuro

Selv om Oslo Børs er opp for året har den globale uroen fortsatt gjennom mai måned. Dette merker også private sparere. Selv om omsetningen er stor, nettoselger man aksjer for 385 millioner kroner.

Private investorer hos nettmegleren Nordnet omsatte aksjer for 32 milliarder kroner i mai og netto ble det kjøpt solgt for 385 millioner. MPC Container Ships troner på toppen over de mest kjøpte aksjene, med et nettokjøp på 131 millioner kroner. Aker BP topper salgslisten, med et nettosalg på 206 millioner kroner.

• Etter en relativt rolig april måned, er våre kunder tilbake igjen på kjøperen og har handlet mye aksjer gjennom mai måned. 32 milliarder kroner er i det øvre intervallet av hva jeg har sett i min tid i Nordnet.
  • Med et containermarked i fyr og flamme og tilsvarende god kursutvikling har nok en gang MPC Container Ships vært en av våre kunders mest kjøpte aksjer.

• Aker BP er nok en gang en av de mest solgte aksjene i mai måned. Jeg tror mye av dette kommer av at mange har hatt en god reise i selskapet og velger å gevinstsikre litt for å kjøpe selskaper som har falt mye den siste tiden, sier Mads Johannesen, Investeringsøkonom i Nordnet.

Børsmåneden mai har vært preget av selskaps og makrohendelser. Rentefrykten og inflasjonen har fortsatt å legge press på verdens børser og spesielt teknologisektoren. Alle de toneangivende nordiske og amerikanske børsene er fortsatt ned i området 10-30 prosent. Unntaket i år er Oslo Børs, som har hatt en fordelaktig sammensetning av sykliske og råvareintensive aksjer.

• Selv om oljeprisen er ned fra sine toppnivåer tidlig i april, har den foreløpig stabilisert seg på 120 dollar fatet, som alt annet like, betyr en ekstremt god kontantstrøm for oljeselskapene og ikke minst inntjeningen. Dette vil bli av ekstremt stor interesse for oss som løpende følger Oslo Børs, forteller Mads Johannesen, Investeringsøkonom i Nordnet.

Sykliske aksjer fortsatt favoritt, olje selges

I løpet av mai måned har sykliske aksjer vært favoritten blant Nordnets kunder. MPC Container Ships og Norwegian er igjen noen av kundenes favoritter.

• Norwegian har på kort tid blitt et helt nytt selskap. Etter en stor refinansiering der blant annet John Fredriksen ble med på laget har selskapet etter hvert klart å stable seg på beina til å bli et konkurransedyktig selskap igjen. Senest denne uken annonserte selskapet kjøp av 50 nye fly og de forventer også god vekst i billettinntektene fremover, fortsetter Mads Johannesen, Investeringsøkonom i Nordnet.

På salgstoppen troner Aker BP, Golden Ocean og Equinor som de mest solgte aksjene i mai måned.

• Felles for alle disse selskapene er at de har steget relativt mye det siste året som har ført til at det sannsynligvis er gevinstsikring som gjøres for å plassere pengene i andre selskaper som kan gjøre det bra fremover. Selv om råvareprisene er høye tror flere og flere at dette kanskje er i nærheten av toppen og derav selger seg ned, avslutter Mads Johannesen, investeringsøkonom i Nordnet.

Mest kjøpte aksjer

MPC CONTAINER SHIPS 746 111 162
AKER BP 690 667 335
KAHOOT! ASA 609 442 599

For mer informasjon, kontakt:
Mads Johannesen, Investeringsøkonom Nordnet Norge, tel. 936 583 83
E-mail: mads.johannesen@nordnet.no

Nordnet er en digital bank for sparing og investeringer som opererer i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Med brukervennlighet, tilgjengelighet, et bredt tilbud og lave priser, gir vi kundene våre muligheten til å nå sine ambisjoner som sparere. Besøk oss på www.nordnet.no, www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.