2022-01-17

Nordnets aktielåneprogram ger över 20 miljoner i återbäring

Nordnets aktielåneprogram fortsätter att växa i storlek. Återbäringen för fjärde kvartalet blir 20,1 miljoner vilket idag utbetalas till deltagarna i programmet.

– Vårt aktielåneprogram fortsätter att slå rekord, och det här kvartalet betalar vi för första gången ut en återbäring på över 20 miljoner kronor till våra kunder. Totalt har de svenska spararna fått dela på nästan 150 miljoner kronor under de dryga tre år programmet har varit aktivt, säger Martin Ringberg, Sverigechef på Nordnet.

– Flera bolag inom klimatvänlig teknik hamnar högt upp på topplistan över de aktier som har gett högst avkastning i programmet under fjärde kvartalet. De tidigare så hajpade gröna bolagen har i många fall haft ett kursmässigt utmanande 2021, när börsen annars haft väldigt fin utveckling, säger Martin Ringberg, Sverigechef på Nordnet.

Aktielåneprogrammet lanserades under slutet av 2018 och omfattar kunder med kapitalförsäkring, tjänstepension och privatpension. Genom programmet lånar Nordnet ut aktier som finns registrerade på inkluderade kontotyper till externa parter, exempelvis investmentbanker och kapitalförvaltare. Låntagarna betalar ersättning till Nordnet, som efter avdrag för agentens arvode delas lika mellan Nordnet och bolagets kunder. Aktier noterade i Sverige, Norge, Danmark och Finland ingår i programmet.

– Avkastning i aktier har traditionellt erhållits genom värdeuppgång och utdelningar. Med aktielåneprogrammet har vi skapat en tredje typ av avkastning som tidigare varit förbehållen så kallade professionella aktörer, som till exempel pensionsförvaltare, internationella institutioner och fonder, säger Martin Ringberg, Sverigechef på Nordnet.

De tio aktier som har gett mest ersättning under fjärde kvartalet 2021 är följande:

• Cell Impact
  • Minesto
  • Sivers Semiconductors
  • Soltech Energy
  • Diamyd
  • Intervacc
  • Acconeer
  • Immunovia
  • Oscar Properties
  • Aegirbio
  • För mer information, kontakta:
    Johan Tidestad, Kommunikationschef
    johan.tidestad@nordnet.se, 0708-875 775

Nordnet är en ledande nordisk digital plattform för sparande och investeringar. Genom innovation, enkelhet och transparens utmanar vi traditionella strukturer och ger privata sparare tillgång till samma information, verktyg och service som professionella investerare. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.