2019-12-30

Norwegian er årets mest populære aksje

Desember måned setter punktum for et meget godt børsår. Gjennom året har Nordnet samlet data hver eneste måned over de mest populære aksjene målt i antall investorer. Norwegian topper denne listen, men både sol og biotekselskaper er høyt oppe på listen.

I løpet av året har Nordnets private investorer omsatt aksjer for svimlende 119 milliarder kroner på Oslo Børs. Nel troner på toppen av de mest nettokjøpte aksjene, med et totalt nettokjøp på 1 milliard kroner i 2019. Aker BP topper salgslisten, med et totalt nettosalg på 100 millioner kroner.

• Med 90 prosents kursstigning i år, har Nel vært et eventyr å eie i 2019. Vi ser også at det er flere kunder som har strømmet til selskapet i 2019, og per i dag er det over 10 000 private sparere som er investert i Nel aksjen. Dette er en økning på 66 prosent fra 2018, noe som må sies å være imponerende, sier Mads Johannesen, investeringsøkonom i Nordnet.

Børstraverne er fortsatt på topp over de mest eide aksjene

Til tross for en heller svak utvikling på Oslo Børs i 2019, er fortsatt store tunge børskjemper som Equinor, Norsk Hydro og Norwegian høyt oppe blant de mest eide aksjene.

• Norwegian troner på topp over de mest eide aksjene i 2019. Med 10 818 private investorer, kan man trygt si at selskapet er en folkefavoritt, sier Johannesen.

• Selv med et år som har vært preget av store operasjonelle utfordringer, flere emisjoner og ledelsesbytter ser vi at våre kunder fortsatt har klokketro på at Jacob Schram skal få Norwegian til å bli et stabilt lønnsomt selskap, fortsetter investeringsøkonomen.

Solceller og biotek er nye favoritter hos private sparere

Til tross for et år med kursfall på henholdsvis 36 og 55 prosent er både Nordic Nanovector og Rec Silicon høyt oppe på listene over de mest eide aksjene blant Nordnets kunder. Felles for selskapene er at de i løpet av senhøsten har hatt et voldsomt moment bak seg.

• Vi så at flere biotek aksjer startet nyttårsrallyet allerede tidlig i desember og flere av selskapene tidoblet omsetningen sin i løpet av måneden. Med så stor interesse for sektoren ser vi at Nordic Nanovector er det selskapet våre kunder har mest tro på, sier Johannesen.

Et annet selskap som også har fått enormt fokus i desember måned er REC. Tidlig i desember måned bestemte hovedeier Jens Ulltveit Moe seg for å selge sin aksjepost. Denne havnet til slutt hos Kjell Inge Røkkes Aker.

• Med så mye oppmerksomhet som denne transaksjonen fikk, er det naturlig at mange kunder strømmer til. Jeg tror våre kunder anser Aker som en kapitalsterk eier som har finansielle muskler til å enten drive selskapet videre, eller så jobbes det for en alternativ plan for selskapet fremover. Selv er jeg i likhet med våre kunder, spent på hvilke nyheter som kommer fra selskapet i nærmeste fremtid, avslutter Johannesen.
Selskap Antall kunder
Norwegian 10 818
Nel 10 343
Equinor 10 177
Norsk Hydro   9087
Rec Silicon   6095
Nordic Nanovector   4846
Scatec Solar   4709
Mowi ASA   4707
Storebrand   4296
Telenor   4248

For mer informasjon, kontakt:
Mads Johannesen, Investeringsøkonom Nordnet Norge, tel. 936 583 83
E-mail: mads.johannesen@nordnet.no

Nordnet er en digital bank for sparing og investeringer som opererer i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Med brukervennlighet, tilgjengelighet, et bredt tilbud og lave priser, gir vi kundene våre muligheten til å nå sine ambisjoner som sparere. Besøk oss på www.nordnet.no, www.nordnetab.comwww.nordnet.se, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.