2022-05-16

Nu bliver det lettere at flytte sin pension til Nordnet

Det skal være let at få mest muligt ud af sin pension. Mange pensionskunder betaler høje omkostninger og vil få mere at leve for som pensionister ved at flytte opsparingen til billigere udbydere. Derfor introducerer Nordnet nu en ny online flytte-guide, som gør det nemmere end nogensinde før at få overblik over, om det er muligt at flytte pensionen, samtidig med at selve flytteprocessen bliver lettere.

Mere end 40.000 kunder har i dag flyttet deres pension til Nordnet og hver måned kommer op mod 800 nye kunder til. Erfaringsmæssigt har det af og til været en besværlig proces, og det kan være vanskeligt at få overblik over, hvilke ordninger, der kan flyttes, og hvordan det foregår. Derfor introducerer Nordnet nu en ny online flytte-guide, der er udviklet i samarbejde med fintech-selskabet Pensure. Med den kan kunderne hurtigt få et overblik over deres pensioner og se, hvad der kan flyttes. Kunderne guides samtidig til at give de rigtige oplysninger, så flytteprocessen bliver lettere og smidigere.

”I Nordnet kan kunderne spare op til pension uden faste gebyrer og med lave investeringsomkostninger. Antallet af pensionskunder på platformen stiger dag for dag, og det skyldes ikke mindst, at mange danskere er begyndt at investere deres frie midler, og derfor naturligt selv vil bestemme over deres pension og undgå høje omkostninger,” siger Anne Buchardt, landechef i Nordnet Danmark.

Det lyder måske ikke af meget at spare en procent eller lignende i omkostninger. Men i løbet af en årrække kan det betyde mange hundredetusinde kroner for den enkelte. Det er dog langt fra alle pensioner, der kan flyttes i dag. Står det til Nordnet, skal der derfor være mere valgfrihed og øget konkurrence på pensionsområdet herhjemme.

”I Nordnet arbejder vi for, at det skal være muligt for alle selv at bestemme, hvordan deres pensionsopsparing skal forvaltes – og hermed også, at det skal være let og uden barrierer at flytte en pension til ordninger, hvor opsparingen ikke bliver spist af gebyrer. I dag er der desværre fortsat en række begrænsninger i forhold til, hvilke pensioner, der kan flyttes. Det synes vi også Pensionskommissionen skulle forholde sig til, så danskerne får større råderet over en vigtig del af deres økonomi”, udtaler Anne Buchardt.

Et vigtigt led i at gøre flytning lettere, har været samarbejdet med Pensure om at lave en løsning, som passer til Nordnet.

”Vi er utroligt glade for, at vi sammen med Danmarks største investeringsplatform, Nordnet,  nu kan tilbyde et helt nyt overblik og en nemmere flytteproces, Vi forventer, at denne mulighed vil brede sig i markedet i de kommende år til fordel for pensionskunderne”, udtaler Jon Reitz, direktør i Pensure.

Nordnets pensionskunder:

• Ved udgangen af 2021 var der opsparing i pensioner i Nordnet for 21,1 mia. kr.  svarende til en stigning på 37% i løbet af 2021.
  •  Ved udgangen 2021 var der 43.618 pensionskunder, og der kom mere end 12.000 til i løbet af året
  • Ved udgangen af 2021 var der 71.832 pensionsordninger, hvilket var en stigning på 18.580 ordninger siden slutningen af 2020.

Disse pensionsordninger kan du flytte:

Som udgangspunkt er det altid muligt at flytte en ratepension, kapitalpension og aldersopsparing, der står i et pengeinstitut.

Derudover er det også muligt at flytte individuelle pensionsordninger. Nogle gange er det muligt at flytte en arbejdsmarkedspension i forbindelse med jobskifte eller pensionering, men det er langt fra altid. Det krævet typisk, at der er foretaget frivillige indbetalinger på ordningen. For at du kan flytte en firmapensionsordning, kræver det typisk, at du har skiftet job eller er på vej på pension (en såkaldt ”hvilende ordning”).

For mere information, kontakt:

Lene Nording-Grooss, Kommunikationschef Nordnet Danmark,
+45 22 65 67 11, lene.nording-grooss@nordnet.dk

Nordnet er en ledende nordisk digital platform for opsparing og investering. Gennem innovation, enkelhed og transparens udfordrer vi traditionelle strukturer og giver private investorer adgang til samme information, værktøjer og service som professionelle investorer. Besøg os på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.