2021-04-16

Nu kommer återbäringen i Nordnets aktielåneprogram

Idag meddelar Nordnet att drygt 13 miljoner kronor kommer att utbetalas inom ramen för bolagets aktielåneprogram. Utbetalningen avser första kvartalet 2021.

– Vårt aktielåneprogram fortsätter att skapa värde, och vi kan återigen utbetala ett åttasiffrigt belopp till de svenska spararna. Återbäringen för kvartalet uppgår till drygt 13 miljoner kronor, säger Martin Ringberg, Sverigechef på Nordnet.

Aktielåneprogrammet lanserades under slutet av 2018 och omfattar kunder med kapitalförsäkring, tjänstepension och privatpension. Programmet går ut på att Nordnet lånar ut de aktier som finns registrerade på inkluderade kontotyper till externa parter, exempelvis investmentbanker och kapitalförvaltare. Låntagarna betalar ersättning till Nordnet, som efter avdrag för agentens arvode delas lika mellan Nordnet och bolagets kunder. Aktier noterade i Sverige, Norge, Danmark och Finland ingår i programmet.

– Norwegian är etta över de aktier som har gett mest ersättning under kvartalet. Flygbranschen är under stor strukturell press och har påverkats mycket negativt av corona. Norwegian har dessutom med sin tunga skuldsituation varit speciellt sårbart, och därför också extra eftertraktat bland blankarna. På topplistan i övrigt hittar vi ett antal olika branscher, bland annat läkemedelsbolag, halvledare, spel samt skönhetsprodukter, säger Martin Ringberg, Sverigechef på Nordnet.

De tio aktier som har gett mest ersättning under första kvartalet 2021 är följande:

1. Norwegian 6. Spectracure
2. Oasmia 7. Climeon
3. Sivers 8. Cell Impact
4. Diamyd 9. Maha Energy
5. Enad Global 7 10. Lyko

– Traditionellt finns två typer av avkastning för privatpersoner som investerar i aktier – positiv värdeförändring och utdelningar. Med vårt aktielåneprogram har vi skapat en tredje typ av avkastning, som tidigare varit förbehållen stora kapitalförvaltare och fonder. Programmet har blivit den succé vi hoppades på, och sedan programmet startade har drygt 90 miljoner kronor gått tillbaka till spararna, säger Martin Ringberg, Sverigechef på Nordnet.

För mer information, kontakta:

Johan Tidestad, kommunikationschef

0708-875 775, johan.tidestad@nordnet.se

Nordnet är en ledande nordisk digital plattform för sparande och investeringar. Genom innovation, enkelhet och transparens utmanar vi traditionella strukturer och ger privata sparare tillgång till samma information, verktyg och service som professionella investerare. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.