2007-02-02

Ny rekordmåned for internetmæglerne på Københavns Fondsbørs

De private investorer gennemførte 173.517 handler på Københavns Fondsbørs i januar måned 2007 hos internetmæglerne mod 127.610 handler i januar måned 2006. En stigning på 36 %. Det var samtidigt en ny rekord for internetmæglerne – den tidligere rekord var fra november 2006 med 165.002 handler.
Internetmæglernes markedsandel, målt på antal handler på Københavns Fondsbørs, var på 11,03 % i januar måned mod 10,77 % i januar måned 2006.

”De privates interesse for at handle aktier fortsætter mod nye højder. Aldrig før har handelsaktiviteten været så høj som i januar måned, og igen var det kursstigninger i Vestas der bidrog stærkt til den nye rekord”, siger Max Gandrup, Landechef Nordnet Danmark.

Ekstrem aktivitet i Vestas
Med 19.903 handler i januar måned blev Vestas i særklasse den mest handlede aktie hos private investorer. Der har aldrig tidligere været handlet så aktivt i en enkelt aktie. Arevas opkøbsbud på Vestas-konkurrenten Repower satte fokus på Vestas. De fem mest populære aktier i januar måned blandt de private investorer var Vestas, Genmab, Alk-Abelló B, Maersk B og Novo Nordisk B.

Internetmæglernes Top 10 liste:

Antal handler januar Antal handler december
1 VESTAS 19903 1 GENMAB 16560
2 GENMAB 10743 2 VESTAS 14848
3 ALK-ABELLÓ B 6354 3 ROVSING 5536
4 MAERSK B 5926 4 D/S TORM 5029
5 NOVO NORDISK B 5433 5 NEUROSEARCH 4726
6 NOVOZYMES B 5376 6 MAERSK B 4092
7 DANSKE BANK 5321 7 DANSKE BANK 4031
8 DSV 4943 8 NOVO NORDISK B 3979
9 DANISCO 4485 9 KEOPS 3851
10 BANG & OLUFSEN B 3676 10 CURALOGIC A/S 3437

Kilde: Nordnet Bank og Københavns Fondsbørs.
Internetmæglerne er Nordnet Bank, E*trade Bank og Saxo Bank.

Files