2021-10-28

Oktober: Vinster hämtas hem i Japanfonder

Tokyobörsen lockade många sparare under sommaren och början av hösten, men i oktober vände humöret.

- I oktober smittades även Tokyobörsen av inflationsoro, vilket fick spararna att sälja av, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

Japan har länge gått under de svenska spararnas radar, trots att den japanska ekonomin är världens tredje största.

– Låg tillväxt, stor statsskuld och åldrande befolkning har gjort landet ointressant, investerare har i Asien hellre blickat mot tillväxten i Kina och Indien. Men när Japan nu får en ny regering så har investerare hoppats på ökade stimulanser för att kickstarta ekonomin – och det fick Tokyobörsen att rusa under sensommaren. Svenska sparare hakade på, många flyttade kapital från Kinafonder, säger Frida Bratt.

Men i oktober gick det sämre, och spararna sålde av.

– Tokyobörsen har som de flesta andra börser skakat i oktober, till följd av inflationsoron i kombination med oron för avtagande tillväxt i både Kina och USA. Det fick sparare att på bred front hämta hem uppgångar i Japanfonderna, säger Frida Bratt.

Däremot köps breda Asien- och tillväxtmarknadsfonder.

– Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära, Öhman Etisk Emerging Markets och Swedbank Robur Access Asien är fortsatt mycket populära, säger Frida Bratt.

Sektorn Ny Teknik är åter representerad i köptoppen.

– Många resonerar säkerligen som så att den acceleration i ekonomin som återöppnandet gav nu går mot en normalisering, och att den rotation mot cykliskt vi sett under en lång tid därmed möjligen går mot sitt slut. Flera mindre tillväxtaktier har halkat efter rejält i år, och ett välbekant mönster är att sparare gärna plockar upp gamla favoriter när de faller, säger Frida Bratt.

Mest handlade fonderna hos Nordnet i oktober:

Mest köpta Mest sålda
Spiltan Aktiefond Investmentbolag Swedbank Robur Japanfond
Länsförsäkringar Global Indexnära Fidelity India Focus
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära Öhman Obligationsfond
Öhman Etisk Emerging Markets Carnegie Strategifond
Swedbank Robur Access Asien JPM Japan Equity
Spiltan Räntefond Sverige Handelsbanken Japan Tema
Swedbank Robur Ny Teknik SEB Bioteknikfond
TIN Ny Teknik Nordea Klimatfond
SPP Aktiefond Global JPM China
Öhman Global Hållbar East Capital Balkan

För mer information, kontakta:
Frida Bratt, sparekonom Nordnet, 076 495 92 12
E-post: frida.bratt@nordnet.se
Twitter: @fridanordnet

Nordnet är en ledande nordisk digital plattform för sparande och investeringar. Genom innovation, enkelhet och transparens utmanar vi traditionella strukturer och ger privata sparare tillgång till samma information, verktyg och service som professionella investerare. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.