2018-12-03

Oljeraset skremmer ikke privatpersoner – laster opp med aksjer

November måned har vært preget av store fall i råvare og finansmarkedet. Tross et voldsomt fall i oljeprisen lar privatpersoner seg ikke skremme og laster opp i både Aker BP og Equinor.

Private investorer hos nettmegleren Nordnet omsatte aksjer for nesten 10 milliarder kroner i november, og netto ble det kjøpt aksjer for 120 millioner kroner. Aker BP troner på toppen over de mest kjøpte aksjene, med et nettokjøp på 50 millioner. Subsea 7 topper salgslisten, med et nettosalg på 50 millioner kroner.

Oljeprisen har falt over 20 % i november måned. Hovedgrunnene til dette har vært at Donald Trump «fintet» markedet med å gi unntak til store oljeimportører som Kina og India, i tillegg til dette har skiferolje-produksjonen fra USA nådd nye høyder. Til tross for dette, lar ikke Nordnets privatpersoner skremme, og laster opp med oljesensitive aksjer som Aker BP og Equinor, sier Mads Johannesen Investeringsøkonom i Nordnet.

Børsmåneden november var øvrig preget av store svingninger på Oslo Børs. Måneden endte ned 2,5 %. Til tross korreksjonstendenser på verdens børser, trosser privatpersoner frykten og fortsetter å laste opp i aksjer.

Nordnets kunder har i november måned kjøpt store stabile energiselskaper, mens de har lettet seg i selskaper som retter seg mot konsum og entreprenørvirksomhet.

Vi ser et tydelig tegn ut i fra våre kunders aktivitet at man opprettholder troen på en stabil høy oljepris over tid, derav har flere kunder lastet opp i store tunge energiselskaper som anes som trygge med en solid kontantstrøm og inntjening, sier Johannesen.

På salgstoppen troner Subsea 7, Norwegian Air Shuttle og Veidekke som de mest solgte aksjene i november.

Frykten for lavere lete-budsjetter fra oljeselskapene i 2019 og 2020 ser ut til å ha nådd investorene, Subsea 7 er avhengig av at oljeprodusentene leter etter ny olje, og det ser således ut til at denne aktiviteten lar vente på seg. Norwegian er også et selskap som det er mye aktivitet rundt, og om oljeprisen skulle stige fremover, vil de lide grunnet økt fraktkostnad, avslutter Johannesen.

Mest Solgte aksjer november

BW Offshore Limited 12 127 261
Magseis 12 044 442
Seadrill 10 346 753

For mer informasjon, kontakt:
Mads Johannesen, Investeringsøkonom Nordnet Norge, tel. 936 583 83
E-mail: mads.johannesen@nordnet.no

Nordnet er en bank for investeringer i aksjer og fond som er tilstede i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Tanken bak Nordnet er å la kundene selv ta kontroll over pengene og investeringene sine, og målet er å bli førstevalget for sparing og investering i Norden. Besøk oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.no, www.nordnet.se, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.