2012-11-20

Onko Oksaharjusta piensijoittajan apostoliksi?

Suosittu Nordnetin bloggaaja, Jukka Oksaharju on kirjoittanut osakesijoittajalle kirjan, joka kuuluttaa paluuta takaisin järkisijoittamiseen etenkin nyt kriisiaikoina. Kirja lupaa paljon; se opastaa sijoitustapaan, jossa sijoittaja voi sulkea silmänsä osakekurssien turbulenssilta. Menestyvä sijoittaja analysoi omatoimisesti suoraan pörssiyhtiöstä saatavia rahavirtoja, jotka eivät ole riippuvaisia osakemarkkinoiden vuoristoradasta. Kirjan julkaisee säästämisen ja sijoittamisen nettipankki Nordnet.

Menestyvä sijoittaja näkee itsensä pitkäaikaisena yrityksen osakkaana

Hyvästä yhtiöstä hyvään sijoitukseen rakentuu olettamalle, että sijoittaja ymmärtää omistavansa osuuden pörssiyhtiön todellisesta liiketoiminnasta. Osakeomistuksen taustalla on siten jotain konkreettista, mikä erottaa sijoittamisen arpajaisista. Kirjassa huomio kiinnittyy näin ollen ensin itse yhtiöön ja vasta sitten sen osakkeeseen. Menestyvän sijoittajan on etsittävä ja löydettävä vastaukset, miksi yhtiö toimii kannattavasti ja kuinka kestävä on sen liiketoiminnan kilpailuetu. Kirja antaa eväitä tällaiseen tarkasteluun.

Kirjan pääsanoman mukaan pitkäjänteisen sijoittajan menestyskaava on lopulta hyvin yksinkertainen. Hänen tulee ostaa laadukkaiden pörssiyhtiöiden osakkeita kohtuulliseen hintaan, antaa ajan kulua, pitää salkkuun kohdistuvat kustannukset matalina ja varoa myyntinapin painallusta henkisesti herkällä hetkellä.

Isä, meklari ja sijoituskirjailija

Jukka Oksaharju, 25 v, tekee kirjansa myötä vakuuttavan esiinmarssin poikkeuksellisen nuorena sijoituskirjailijana. Muutaman vuoden sisällä on syntynyt kirja, kauppatieteiden maisterin tutkinto ja kaksi lasta. 11-vuotiaana sijoittamisen aloittanut Jukka Oksaharju toimii Nordnetissä meklarina ja bloggaajana. Jukan blogi on yksi Suomen seuratuimpia sijoitusblogeja.

Sijoitusguru ja kirjailija Kim Lindströmin sanoin: “Oksaharjun kirja sisältää tiiviissä muodossa kaiken sen olennaisen teoriatiedon, mitä tarvitaan sijoituksen onnistumisen varmistamiseksi. Teoksen vahvuutena on, että asiat esitetään paitsi perusteellisesti myös kansantajuisesti.”

Lisätietoja:
Nordnet.fi/sijoituskirja
Jukka Oksaharju, jukka.oksaharju@nordnet.fi, 050 3760589
Kirsi Salo, Nordnet Suomen talousvalmentaja, kirsi.salo@nordnet.fi, 09 6817 8365

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 435,600 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.