2012-09-05

Osakekauppa Elokuussa: Nokia, Nokia, Nokia…

• Vähittäisasiakkaat aktivoituivat hiljaisen kesän jälkeen
  • Online-välittäjien euromääräinen vaihto nousi elokuussa 23 prosenttia edelliskuukauteen verrattuna
  • Sijoittajien 110,7 miljoonan euron netto-ostot elokuussa edelliskuukauden korkealla tasolla

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, Nordea, UB, FIM, Saxo Privatbank) kautta tehtyjen osakekauppojen euromääräinen vaihto nousi elokuussa yli 23 prosenttia edelliskuukauteen verrattuna. Koko pörssin vaihto nousi vain vähän alle 9 prosenttia. Online-välittäjien kauppamäärät nousivat lähes 16 prosenttia koko pörssin kauppamäärät pysyivät lähes ennallaan. Edellisvuoden tasoihin verrattuna pörssin kauppamäärät laskivat noin 45 prosenttia ja yksityissijoittajien 37 prosenttia.

”Ensimmäisen puolivuotiskauden viimeiset tulokset julkistettiin elokuun puolenvälin jälkeen. Positiivisena tulosyllätyksenä voidaan pitää Sampo Pankkia, joka ylitti odotukset kirkkaasti. Elokuun suurimmaksi puheenaiheeksi nousi kiistämättä Nokia, jonka heinäkuussa alkanut kurssiralli jatkui läpi melkein koko elokuun. On hämmästyttävää, että vielä heinäkuun puolessa välissä osaketta sai yli puolet halvemmalla elokuun korkeimpiin tasoihin verrattuna. Täytyy kuitenkin muistaa, vaikka kurssinousu on ollut huimaa, osakkeen hinta on edelleen noin kolmanneksen alkuvuotta halvempi”, Nordnet Suomen maajohtaja Niklas Odenwall sanoo.

Nokiaa lapioitu reilusti salkkuihin

Online-välittäjien kautta ostettiin elokuussa eniten Nokiaa ja seuraavaksi eniten Fortumin osakkeita.. Alkuvuonna Nokiaa on valahtanut salkkuihin jo noin 356 miljoonalla eurolla.  Nettomääräisesti myydyimpien listan kärjessä olivat YIT, Wärtsilä ja Neste.

”Siihen, että Nokia löytyy taas kerran sekä kaupoissa että netto-ostoissa mitattuna tilastojen kärkisijalta, ei selityksiä kaipaa. Heinäkuun pohjakosketuksen jälkeen omistajien määrä on kasvanut kohisten. Myös piensijoittajien kestosuosikin Fortumin löytyminen kyseisessä kategoriassa toiselta sijalta ei ole yllättävää”, Odenwall sanoo.

Lisätietoja antaa:
Niklas Odenwall, Nordnet Suomen maajohtaja
+358 40 565 6043

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjillä (Nordnet, Nordea, UB, FIM ja Saxo Privatbank)

Lähde: Nasdaq OMX Nordicin virallinen kuukausitilasto

Taulukko 2. Online-välittäjien 5 kauppamäärältään vaihdetuinta osaketta – Elokuu 2012

Lähde: Nordnetin oma kaupankäyntistatistiikka

Taulukko 3. Online-välittäjien 10 ostetuinta ja myydyintä osaketta – Elokuu 2012

Lähde: Nordnetin oma kaupankäyntistatistiikka

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 430,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Files