2015-09-04

Osakekauppa elokuussa: piensijoittajat kasvattivat osakepainoaan Kiina-halpuuttamisessa yli 50 miljoonalla eurolla

Elokuussa Kreikka sai väistyä uutisotsikoista. Kokoluokkaa uskottavammaksi stressitason lisääjäksi kohosi Kiina, jonka pörssikuplan pihiseminen aiheutti markkinoilla huolta myös globaalin kasvuveturin reaalitalouden tilasta. Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien kautta piensijoittajien viesti muodostui selväksi: osakkeita ostettiin elokuussa nettomääräisesti lisää 50,1 miljoonalla eurolla.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, FIM, Nordea, Pohjola, UB) kautta tehtyjen osakekauppojen euromääräinen vaihto laski elokuussa 5,5 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Helsingin pörssin yhteenlaskettu vaihto nousi vuodentakaisesta elokuusta jopa 19,1 prosenttia. Online-välittäjien kauppamäärät vähenivät edelliskuusta euromääräisesti 4,2 prosenttia. Koko pörssin osalta kauppamäärät putosivat enemmän, 10,6 prosenttia.

Edellisvuoden vertailukaudesta koko pörssin kauppamäärät kasvoivat 21,7 prosenttia. Yksityissijoittajien kauppoja toteutettiin 8,9 prosenttia viime vuoden elokuuta enemmän. Koko pörssissä kauppamäärät supistuivat kuluvan vuoden heinäkuusta 3,8 prosenttia. Yksityissijoittajilla kasvua oli 1,1 prosenttia.

Uusia sijoittajia virtaa nyt osakemarkkinoille

Piensijoittajat pitivät elokuun turbulenssissa housunsa kuivina. Päivätasolla tarkasteltuna Nordnetin kautta elokuussa osakekauppaa käyneistä suomalaisista parhaimmillaan jopa 82 prosenttia lukeutui osakkeiden ostajiin. Kiina-otsikoiden pullistuessa muodostui nyrkkisäännöksi, että mitä synkemmäksi kurssikäyrä muuttui, sitä enemmän osakkeita lapioitiin salkkuihin piensijoittajien keskuudessa. Nordnet teki elokuussa pohjoismaisella tasolla päiväkohtaisen kaupankäyntiennätyksensä, ja suomalaisia uusia asiakkaita virtasi sisään pahimpana pudotuspäivänä jopa 2,5-kertainen määrä normaalipäivään verrattuna, kertoo Nordnet Suomen maajohtaja Niklas Odenwall.

Piensijoittajat ovat äänestäneet varallisuudellaan voimakkaasti sen puolesta, että Kiina-vetoisessa kurssipudotuksessa on kyse tilapäisestä korjausliikkeestä, ei pörssin monivuotisen noususuunnan trendimuutoksesta. Esimerkiksi uusista tilauksistaan tällä hetkellä liki puolet Kiinan markkinoilta imuroivassa Koneessa suomalaiset piensijoittajat kasvattivat omistuksiaan elokuun aikana nettomääräisesti liki neljällä miljoonalla eurolla, sanoo Odenwall.

Varoituksen sana on kuitenkin paikallaan. Kaikki katastrofin aineksen ovat kasassa, jos maailmantalouden ykkösveturi suistuu raiteilta ja lähtökohtana on osakemarkkinoiden hinnoittelu länsimaisten keskuspankkien elvytettyä ennätyksellisesti kaikilla keuhkoillaan. Nyt ei kannata lähteä liikenteeseen pelkästään kurssitoiveiden perässä, vaan osakevalinnoissa on syytä painottaa osinkokriteeriä. Ostovoimaisella osinkopotilla on mahdollisen kurssilaskun vaurioita tasaava vaikutus, jos indeksi jatkaa viimeaikaista luisuaan, toteaa Odenwall.

Erikoinen Fennovoima-episodi ei kolhaissut Fortumin suosiota

Kurssipudotus on saanut ostohormonit hyrräämään. Salkkuihin on lapioitu pääosin järkiyhtiöitä, mutta poikkeukset vahvistavat säännön. Ne yhtiöt, joissa poliitikot ja hallintoneuvostot ovat ohjaksissa, saavat nyt perusteetonta gloriaa piensijoittajien joukossa. Elokuun ostoslistan kärjessä on pari valtion erityishuomiota nauttivaa yhtiötä.

Fortum oli elokuussa piensijoittajien ylivoimaisesti ostetuin osake. Kun valtio on yhtiön omistajarakenteessa nyt hyvin näyttävästi mukana, kokevat piensijoittajat sen eräänlaisena takuumiehenä. Fortumin suunnitelmia käytiin myymässä Moskovassa asti jopa ministerin voimin kesän aikana, vaikka neuvottelujen tuloksesta ei tullutkaan niin suurta numeroa, analysoi Odenwall.

Elokuun toiseksi ostetuimmassa, valtionyhtiö Outokummussa, tappi puuttuu veneen pohjasta mutta piensijoittajat kokevat, ettei pieni kallistuma mitään haittaa. Vaikka osake on puolittunut viidessä kuukaudessa, moni kuitenkin katsoo, että valtio tämänkin pelastaa, jatkaa Odenwall.

Fortumin ohella myös Nokian Renkaat ja YIT kiinnostivat ostoslistalla Venäjä-sidonnaisten osakkeiden kategoriasta. Venäjä-osakkeet romahtivat ja palasivat houkutteleviksi elokuussa, kun rupla koki öljyn vanavedessä toisen romahduksensa vuoden sisällä. Ulkomaisilla sijoittajilla polvet vatkaavat, ja piensijoittajat hyödyntävät tätä hosumista taitavasti, linjaa Odenwall.

Yritysjärjestelyn julkistaneesta Konecranesista otettiin pikavoitot kotiin

Merkittävästä yritysjärjestelystä tiedottaneesta Konecranesista otettiin elokuussa pikavoitot kotiin, ja osake päätyi kuukauden selvästi nettomyydyimmäksi piensijoittajien keskuudessa. Yleistasolla valtaosa elokuun nettomyydyimpien osakkeiden kärkikymmeniköstä noteerataan nyt joko lähelle monivuotista kurssihuippuaan tai jopa lähelle kaikkien aikojen ennätystasoaan. Näihin lukeutuvat Konecranesin ohella Elisa, Sampo, Orion, Amer Sports ja Huhtamäki. Pääsäännön mukaan kuukauden myyntilistalle valikoitaessa on katsottu, missä käyrät ovat viime vuosina nousseet kauneimmin. Näitä osakkeita on varmuuden vuoksi myyty pois, ettei pahassa skenaariossa tule pudotusta ainakaan korkealta jyrkänteeltä, arvioi Odenwall.

Lisätietoja antaa:
Niklas Odenwall, Nordnet Suomen maajohtaja, +358 40 565 6043

niklas.odenwall@nordnet.fi

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjillä (Nordnet, FIM, Nordea, Pohjola ja UB)

Elokuu 2015 Elokuu 2014 Muutos ed. Heinäkuu   2015 Muutos ed.
Välittäjä Vaihto   (EUR) % Vaihto   (EUR) vuoteen Vaihto   (EUR) kuukauteen
Nordnet 688 121 324 3,69 576 198 262 +19,43 % 749 198 433   -8,15 %
FIM 260 160 338 1,40 294 107 091 -11,54 % 267 095 686   -2,60   %
Nordea 1 028 135 015 5,52 1 272 720 124 -19,27 % 1 119 557 124   -8,17   %
Pohjola 483 715 570 2,60 465 221 135 +3,98 % 416 640 447   +16,10 %
UB 54 920 250 0,29 53 342 257 +2,96 % 73 547 370   -25,33 %
Yhteensä 2 515 052 497 13,50 2 661 588 869 -5,51 % 2 626 039 060   -4,23 %
OMXH Vaihto (yhteensä) 18 631 013 296 100 15 639 771 453 +19,13 % 20 833 957 358   -10,57 %
Elokuu 2015 Elokuu 2014 Muutos ed. Heinäkuu   2015 Muutos ed.
Välittäjä Kaupat   (kpl) % Kaupat   (kpl) vuoteen Kaupat   (kpl) kuukauteen
Nordnet 206 387 6,26 169 735 +21,59 % 212 406 -2,83 %
FIM 56 847 1,72 53 826 +5,61 % 52 579 +8,12 %
Nordea 194 083 5,89 200 798   -3,34 % 203 875 -4,80 %
Pohjola 120 135 3,64 108 308 +10,92 % 104 036 +15,47 %
UB 8 100 0,25 5 193 +55,98 % 6 409 +26,38 %
Yhteensä 585 552 17,76 537 860 +8,87 % 579 305 +1,08 %
OMXH Kaupat (yhteensä) 3 296 622 100 2 708 636 +21,71 % 3 428 284   -3,84 %

Lähde: Nasdaq OMX Nordicin virallinen kuukausitilasto

Taulukko 2. Online-välittäjien 5 kauppamäärältään vaihdetuinta osaketta – elokuu 2015 (*

Yhtiö Nordnet FIM Nordea Pohjola UB Yhteensä
Outokumpu 20 683 0 12 601 8 486 866 42 636
Fortum 21 601 0 11 247 9 427 267 42 542
Nordea 8 762 0 11 384 5 087 422 25 655
Kone 7 387 0 7 913 4 435 211 19 946
Nokian Renkaat 4 891 0 6 280 3 509 56 14 736

Lähde: Nordnetin oma kaupankäyntistatistiikka

Taulukko 3. Online-välittäjien 10 ostetuinta ja myydyintä osaketta – elokuu 2015 (*

Ostetuimmat osakkeet Myydyimmät osakkeet
Yhtiö Netto-ostoarvo (EUR) Yhtiö Nettomyyntiarvo (EUR)
Fortum   63 085   390 Konecranes -23 096 449
Outokumpu   19 179 490 Elisa -11 144 756
Nordea     16 820 121 Ramirent -7 153 216
TeliaSonera   16 756 137 Sampo     -6 165   087
Nokian Renkaat     9 336 193 Orion B -5 676 488
F-secure     4 585 039 Amer Sports -4 825 551
Kone     3 840 624 Huhtamäki -4 616 073
YIT     2 826 590 UPM-Kymmene -4 541 318
Stora Enso R   2 067   812 Kemira -4 218 823
HK Scan     1 814 224 Kesko B -3 798 741

Lähde: Nordnetin oma kaupankäyntistatistiikka

(* ei sisällä suurten ja OMXH25-indeksiin kuuluvien yhtiöiden osakkeiden kauppoja FIMin osalta 24.3.2014 lähtien

Lisätietoja:

Niklas Odenwall, Nordnet Suomen maajohtaja, +358 40 565 6043

niklas.odenwall@nordnet.fi

Nordnet on pohjoismainen pankki, jonka kautta voi sijoittaa osakkeisiin ja rahastoihin. Nordnetin tavoitteena on antaa asiakkaille työkalut omien sijoitustensa hallintaan ja olla pohjoismaisten säästäjien ja sijoittajien ykkösvalinta. Nordnet AB on listattu Tukholman pörssiin. Tutustu meihin osoitteessa www.nordnet.fi tai www.nordnetbankab.wpengine.com.