2016-11-03

Osakekauppa lokakuussa: Nokia loikkasi suosionsa huipulle

Suomalaisten piensijoittajien osakepaino kasvoi Nokiassa lokakuun aikana nettomääräisesti huimalla 194,7 miljoonalla eurolla. Luvusta on vähennetty Nokia-myynnit. Yleisellä tasolla piensijoittajat kuitenkin kevensivät osakepainoaan pörssissä 145,3 miljoonalla eurolla. Osakemyynnit kohdistuivat hyvän osavuosituloksen julkaisseisiin suuryhtiöihin, joiden kurssikehitys oli suotuisaa erityisesti kuun lopulla.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, FIM, Nordea, Pohjola, UB) kautta tehtyjen osakekauppojen euromääräinen vaihto laski lokakuussa 29,8 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Myös Helsingin pörssin yhteenlaskettu vaihto putosi 7,6 prosenttia vuodentakaisesta lokakuusta. Online-välittäjien kauppamäärät kuitenkin kasvoivat edelliskuusta euromääräisesti 18,2 prosenttia. Koko pörssin osalta kauppamäärät piristyivät euroissa 17,2 prosenttia.

Edellisvuoden vertailukaudesta koko pörssin kauppojen kappalemäärät kasvoivat 0,7 prosenttia. Yksityissijoittajien kauppoja toteutettiin kuitenkin 5,7 prosenttia viime vuoden lokakuuta vähemmän. Koko pörssin kappalemääräiset kaupat nousivat viime kuusta 14,5 prosenttia. Yksityissijoittajilla vastaava kasvu oli 13,2 prosenttia.

Nokia nauttii nyt 2010-luvun suosiohuipustaan

Verkot on heitetty vesille eikä nurkkaan. Tänään Nokian osake on ylivoimaisesti sekä vaihdetuin että omistetuin pörssiosake Nordnetin suomalaisasiakkaiden keskuudessa. Viime torstain osavuosikatsauksen jälkeen yhtiö on saanut tuhansia uusia piensijoittajaomistajia, ja kiivaimpina ostopäivinä peräti 97 prosenttia Nokialla kauppaa käyneistä eri salkuista on operoinut ostopuolella. Osavuosikatsauspäivänä kaikesta Nordnet Suomen kautta käydystä osakekaupasta euromääräisesti mitattuna huimat 51 prosenttia kohdistui Nokiaan, kertoo Nordnet Suomen maajohtaja Niklas Odenwall.

Suomalainen piensijoittaja ui juuri nyt vastavirtaan markkinoilla, joilla ei ole täyttä luottamusta Nokian keskipitkän aikavälin kasvuvisioihin. Nokian kohdalla tuoton ja riskin välisen suhteen nähdään kehittyneen kurssilaskun myötä hyvin houkuttelevaksi. Matkaviestinten saagan loppuvaiheissa moni löi Nokian kylkeen perässähiihtäjän leiman, mutta nyt piensijoittajat asettavat taas panoksiaan sen puolesta, että yhtiö pystyisi luomaan jotain irtioton mahdollistavaa uutta liiketoimintaa. Osake on tänään suositumpi kuin miesmuistiin, ja se paitsi houkuttelee aktiivisijoittajia myös vetää pörssiin mukaan uusia sijoittajia, jatkaa Odenwall.

Vakaa osinko menossa pois muodista, osinkokasvusta tulossa nouseva teema

Lokakuun nettomyydyimpien osakkeiden listalla patsastelevat Helsingin pörssin suuret yhtiöt. Niitä on yleensä pidetty vakaina ja osingonmaksukykyisinä. Ilmeisesti seuraava osinkokevät on vielä liian kaukana, sillä koko myydyimpien osakkeiden kärkikymmenikkö edustaa Outokumpua lukuun ottamatta osinko-osakkeiden kärkikaartia. Todennäköinen syy osakkeiden myyntiin päätymiselle on reipas kurssinousu hyvän osavuosikatsauksen jälkeen. Lohta on siis nostettu veneeseen eli tuottojen kotiuttaminen on toistaiseksi painanut vaakakupissa seuraavan sesongin osinkosuunnitelmia enemmän, analysoi Odenwall.

Vakauden jouduttua hylkimiskoriin moni piensijoittaja on kiinnostunut aiempaa enemmän osakekohtaista osinkoaan asteittain kasvattavista yhtiöistä. Lokakuun netto-ostetuimpien osakkeiden listan kärkikahinoissa komeilee useita osinkokasvun oraalla olevia yhtiöitä, kuten Amer Sports, Huhtamäki, Cargotec ja Tieto, listaa Odenwall.

Lisätietoja antaa:

Niklas Odenwall, Nordnet Suomen maajohtaja, +358 40 565 6043

niklas.odenwall@nordnet.fi

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjillä (Nordnet, FIM, Nordea, Pohjola ja UB)

Lokakuu 2016 Lokakuu 2015 Muutos ed. Syyskuu 2016 Muutos ed.
Välittäjä Vaihto   (EUR) % Vaihto   (EUR) vuoteen Vaihto   (EUR) kuukauteen
Nordnet 749 564 471 3,58 873 793 396 -14,22 % 650 562 109 +15,22 %
FIM 274 267 614 1,31 346 547 397 -20,86 % 213 043 020 +28,74 %
Nordea 1 050 508 806 5,02 1 375 811 418 -23,64 % 947 767 312   +10,84   %
Pohjola 560 766 767 2,68 1 174 817 871 -52,27 % 413 316 851 +35,67 %
UB 42 254 496 0,20 41 173 351 +2,67 % 40 313 741 +4,81 %
Yhteensä 2 677 362 154 12,79 3 812 143 433 -29,77 % 2 265 003 033 +18,21 %
OMXH Vaihto (yhteensä) 20 910 766 675 100 22 626 746 445 -7,58 % 17 842 090 656 +17,20 %
Lokakuu   2016 Lokakuu   2015 Muutos ed. Syyskuu   2016 Muutos ed.
Välittäjä Kaupat   (kpl) % Kaupat   (kpl) vuoteen Kaupat   (kpl) kuukauteen
Nordnet 222 668 5,88 240 243 -7,32 % 193 633   +14,99   %
FIM 64 296 1,70 71 654 -10,27 % 52 448   +22,59   %
Nordea 187 888 5,88 203 164  -7,52 % 181 737 +3,38 %